Carlsberg med stærkt første halvår
Selvom markedet fortsat er usikkert som følge af pandemien, så går det fremad for Carlsberg.
De har netop udgivet halvårsregnskab, og det ser lovende ud. Bryggeriet har haft en fremgang i omsætning på 9,6 procent, så omsætning i første halvår var 31,7 mia. kr.
Ser man blot på andet kvartal - hvor der blandt andet er åbnet mere op for nattelivet, i hvert fald i Danmark - så er der en fremgang i omsætningen på 14,3 procent.
Ligeledes havde Carlsberg i første halvår en fremgang på 15,6 procent i driftsoverskuddet, idet det lå på 5,1 mia. kr.
Den samlede salgsvolumen gik frem med 10 procent, og det kan i høj grad kædes sammen med, at salget af Carlsberg og 1664 Blanc steg med henholdsvis 28 og 25 procent, mens salget af alkoholfri øl steg med 26 procent.
De gode tal for første halvår kombineret med en fin start på tredje kvartal får nu Carlsberg til at opjustere for resten af året. De retter forventningerne til driftsoverskuddet fra 5-10 procent til 8-11 procent.
- Vi er tilfredse med at vi leverede et stærkt resultat på trods af den fortsatte usikkerhed i markedet grundet pandemien. Toplinjevækst, forbedring af driftsoverskuddet og væsentligt højere cash flow viser både styrken af vores geografiske fodaftryk og mærkeportefølje og den stærke udførelse af vores initiativer for at sikre kort- og langsigtede sundhed for Carlsberg Group.
- På tværs af mange markeder er folk og forretninger desværre fortsat påvirket af covid-19-pandemien. Selvom vi ser en gradvis tilbagevenden til et mere normalt miljø i de europæiske markeder, så er andre markeder, især i Asien, stadig underlagt restriktioner grundet nye bølger af virusset, siger CEO Cees't Hart i en pressemeddelelse.