23948sdkhjf

Møbelgigants sengekæde taber 100 millioner på to år: "Det er træls"

Seng Group har lidt tocifrede milliontab de seneste år. Men det er den faldende omsætning, direktøren er ærgerlig over

Det er nogle dystre regnskaber, der bliver præsenteret fra Lars Larsen Groups møbelkæder for tiden. Ilva og Sofacompany kom igennem seneste regnskabsår med tocifrede millionunderskud, og det samme er tilfældet for Seng Group.

Selskabet driver sengekæden Seng, der indtil 2023 gik under navnet Sengespecialisten, samt webshoppen sengetid.dk.

Samlet set kommer Seng Group ud af regnskabsåret 2023/24 med et resultat før skat på minus 46,6 mio. kr. Det er en forbedring på 14 mio. kr. sammenlignet med forrige regnskabsår, hvor selskabet tabte 60 mio. kr. Dermed har forretningerne tabt over 100 mio. kr. i de seneste to år.

Men det er i højere grad omsætningen, som adm. direktør Hanne Bang Vorre hæfter sig ved. Den er nemlig faldet for Seng Group på trods af forventninger om det modsatte.

- Det er svært at være tilfreds, når vi ikke vækster på toppen. Det var det, vi satte vores budget efter. Sagt på godt jysk er det træls, siger Hanne Bang Vorre til Wood Supply.

Omsætningen skal – udover i webshoppen – hentes i selskabets 30 danske butikker og 20 svenske butikker under navnet Seng. 

Omsætningen faldt fra 307,8 mio. kr. i 2022/23 til 305 mio. kr. i det regnskabsår, som sluttede 31. august i år. Det er fald på 2,8 mio. kr.

Svært at drive webshop

Der er særlig en årsag til, at Seng Group ikke formår at vækste: Sengetid.dk.

Onlineforretning blev købt i 2021 og har både en lavere omsætning og EBIT end sidste år. Det skyldes ifølge direktøren, at onlinemarkedet for senge er svært og konkurrencepræget.

- Sengetid.dk udfordrer os og trækker os i den forkerte retning. Markedets aktører konkurrerer meget på de samme parametre, og det handler ofte om lave priser, fri fragt og fri retur. Det er meget konkurrencepræget marked, og vi skal finde vores plads i det, siger Hanne Bang Vorre.

Seng Group er gået i tænkeboks for at blive klogere på, hvordan webshoppen kan adskille sig fra konkurrenterne. Men der er allerede fundet et parameter, hvor Sengetid.dk skal udmærke sig.

- Vi vil gerne tilbyde kunden noget ekstra. Vi vil gerne tale med vores kunder og give god kundeservice. Hvis de har et problem med deres seng, vil vi sørge for at løse det. Vi skal være tæt på vores kunder, og det er også grunden til, at vi har ansat ekstra i vores kundeservice. Hvis du ser på tværs af markedet for e-commerce, så er det ofte de samme produkter og tilbud. Der skal derfor være noget, som gør, at kunderne vælger at købe hos os og ikke vores konkurrenter, siger Hanne Bang Vorre.

Har samlet aktiviteter

Sengetid.dk har det forgangne år gennemgået en omstrukturering, der har krævet nyansættelser, efter man lukkede kontoret i Ishøj og samlede al aktivitet på Seng-kontoret i Sabro ved Aarhus.

- Det koster selvfølgelig også noget, når man gør det, bemærker direktøren.

- Der er flere synergier mellem Seng og Sengetid.dk, som vi nu for alvor kan høste. Men onlinemarkedet for senge er svært og konkurrencepræget. De seneste tal for Sengetid.dk ser dog rigtig fine ud, så vi tror stadig på, at udviklingen kan vendes med de rette tiltag.

Der er da også optimistiske toner fra direktøren, når det kommer til forventningerne for det nuværende regnskabsår. Bundlinjen kommer stadig til at være i minus, men omsætningen skal være højere. 

- Vi skal vækste på toppen i alle tre selskaber. Vi ser et stort potentiale i Sverige, og det gør vi også i Danmark. Men vi kommer ikke til at gå i plus på bundlinjen i indeværende finansår. Der kommer til at gå nogle år, før vi er der, siger Hanne Bang Vorre.

Seng blev grundlagt under navnet Sengespecialisten i 1999. Seng har siden 2020 været ejet 100 pct. af Lars Larsen Group. Datterselskabet Sengetid.dk, opkøbt i 2021, driver rent onlinesalg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064