23948sdkhjf

Private label presser mærkevarerne: "Det er træls", siger branchedirektør

Branchedirektør mener, at dagligvarebutikkerne har brug for mærkevarerne til at tiltrække kunderne

Mærkevarerne bliver presset af dagligvarekædernes private label-produkter, og det kan true deres fremtid på hylderne. Det er i hvert fald meldingen fra Rema 1000. 

Men Leif Nielsen, adm. direktør i Mærkevareleverandørerne (MLDK), mener ikke, at mærkevarerne skal frygte for deres pladser på supermarkedshylderne, selvom han anerkender, at de bliver presset af dagligvarekæderne. 

- Det er rigtigt, at der er et stigende salg i private label, men mit indtryk er ikke, at mærkevarerne er uinteressante. Min oplevelse er stadig, at mærkevarerne bliver brugt af detailhandelen, og man ser dem også ofte som slagtilbud eller kampagner. Det er jo, fordi man ved, at de trækker trafik ind i butikken, og jeg er overbevist om, at forbrugerne stadig foretrækker mærkevarerne. Glansen er ikke gået af, siger direktøren, som har siddet i spidsen af MLDK siden 1. oktober.

MLDK: Dagligvarekæderne virker til at have appetit på private label

Leif Nielsen anerkender dog, at mærkevarerne bliver presset af private label. Men han mener også, at det netop er en strategi fra dagligvarekæderne. 

- Der er ingen tvivl om, at gennem de sidste par år, og især med den høje inflation, har private label performet bedre og taget markedsandele fra mærkevarerne. Og det virker også som om, at dagligvarekæderne har appetit på at få private label til at stå stærkt i deres kæder. Det er da træls. Men det er jo sådan med mærkevarer, at de er meget betroet brands, som er alle steder, siger han. 

Direktøren påpeger, at mærkevarerne har nogle egenskaber, som private label-produkterne ikke har, men at de også har svært ved at undgå inflation, da forbrugerne netop kender dem så godt. Derfor kan de ikke f.eks. reformulere deres produkter, som han mener, at private label-producenterne i højere grad kan. 

Han peger på, at også ofte står til en høj pris i butikkerne.

- Så vælger kunderne jo andre produkter, hvis de har en smal pengepung, siger han. 

Pågående årsforhandlinger

For nyligt skrev RetailNews også om Anders Hagh, adm. direktør i Salling Group, som efterspurgte, at producenterne også tager ansvar for de stigende fødevarepriser.  

Til det siger Leif Nielsen: 

- Det kan jeg godt høre, at han siger. Men det er jo nogle årsforhandlinger om fremtidige priser, som foregår nu. Og det skal jeg ikke kloge mig på, hvordan det ser ud. 

Så du er ikke bekymret for mærkevarernes fremtid på hylderne?

- Jeg tror bestemt, at der er plads til mærkevarerne, men jeg kan godt blive bekymret for, om mærkevarerne bliver brugt godt nok derude. For jeg tror, at de kan skabe meget mere værdi for detailhandelen, end de gør i dag.

Hvordan det?

- De er jo attraktive for forbrugerne, så jeg er sikker på, at man godt kan få stor glæde af at have mærkevarerne i butikkerne. Mærkevarerne er ofte også mere innovative og har andre egenskaber, og det er forbrugerne også villige til at betale for. 

Kellogg's til dagligvarekæderne: Sænk den faste pris

BT har talt med Kellanova, der producerer Kellogg's, og her mener Jan Friislund, country manager i virksomheden, at dagligvarekæderne sætter den faste pris på produkterne for højt for dermed at kunne køre kampagne på dem. 

- I de danske dagligvarebutikker kan man godt finde Kellogg's Cornflakes til omkring 45 kroner for en pakke, men de er samtidig meget tit på tilbud, da strategien hos de fleste dagligvarekæder i Danmark er at køre high/low prissætning på kendte brands som f.eks. Kellogg’s Cornflakes for at kunne trække kunder ind i butikken, siger Jan Friislund til BT og tilføjer:

- Derfor er den reelle pris, som forbrugerne i gennemsnit betaler snarere 25 til 30 kroner. I Danmark er kampagneandelen på de største brands helt op til 80 procent.

BT har forholdt Rema 1000 til kritikken fra Kellanova, og her svarer Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, at "det må være den store omvendt-dag hos Kellanova." For kommunikationschefen påpeger, at morgenmadsproducenten selv har øget deres priser, og at det ville blive en underskudsforretning, hvis discountkæden fast skulle sælge morgenmadsprodukterne til en lavere pris. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.048