Butikker venter rekordår på nettet
Forbrugerne vil lægge endnu flere varer i de digitale indkøbskurve, og netbutikkerne kan se frem til et hæsblæsende år.
En ny analyse fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, viser at godt en tredjedel af forbrugerne forventer at handle mere på nettet i år end sidste år. Blot 7 procent forventer, at de vil putte færre varer i indkøbskurvene.
De nye tal overrasker ikke Ann Lehmann Erichsen, der som forbrugerøkonom hos Nordea følger danskernes forbrugsmønstre tæt:
- Forbrugere har fået flere penge mellem hænderne de sidste år, og de er også klar til at bruge dem. Derfor forventer jeg også, at privatforbruget vil stige pænt i 2018. Og jeg er ret sikker på, at især forbruget på nettet vil vokse markant, forklarer hun på organisationens netside.
Dagligvarer på vej
-Flere og flere føler sig trygge økonomisk, og derfor vil vi i stigende grad bruge penge på de lidt større ting som rejser og kulturoplevelser. Jeg tror også, at dagligvaremarkedet vil stige ganske pænt, i takt med at flere opdager, hvor nemt det er at klare de daglige indkøb på nettet, vurderer hun.
Hos FDIH glæder adm. direktør Niels Ralund sig over de nye tal:
- Det selvfølgelig opmuntrende tal, som får smilet frem hos både FDIH og netbutikkerne. Nu skal vi bare kæmpe for, at flere forbrugere vælger at bruge deres penge i de danske butikker, og at de danske netbutikker får mere gang i eksporten. Det vil styrke dansk handel.