23948sdkhjf

Markedsføring: Gratis skal betyde gratis

Forbrugerombudsmanden har set på kravene til brug af ordet gratis. Det har betydet en stramning af retningslinjerne.
Fremover skal du passe på, når du bruger ordet gratis i din markedsføring.

Forbrugerombudsmanden siger i et svar til en erhvervsdrivende, at brug af betegnelsen ”gratis” eller ”0 kr.” er vildledende, hvis modtagelsen af varen eller ydelsen er betinget af, at forbrugeren skal acceptere at modtage eksempelvis elektronisk markedsføring.

Advarslen kommer fra organisationen Dansk Erhverv, hvor advokat Martin Jørgensen har fulgt en sag, hvor en virksomhed spurgt forbrugerombudsmanden om, hvordan de måtte bruge ordet.

Virksomheden ønskede at sende mails til deltagerne i motionsarrangementer med deltagerens resultat og et link til en hjemmeside, hvor deltageren kunne hente billeder fra arrangementet.

Det er gratis

I Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring pkt. 17 fremgår det, at udtrykkene ”gratis”, vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende kun må anvendes, hvis den erhvervsdrivende ikke afkræver forbrugeren andre omkostninger end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på markedsføringen. Som eksempel uundgåelige omkostninger nævnes blandt andet porto for at sende produktet.
På hjemmesiden skulle man dog sige ja til at modtage nyhedsbreve og markedsføring fra virksomheden, hvis man ville se eller downloade fotografens billeder fra arrangementet.

Det ville i følge forbrugerombudsmanden ikke være lovligt, da tilbuddet dermed ikke var "gratis", forklarer Dansk Erhverv.

Hvornår må man sige ”gratis”?
- Data har værdi – og det er Forbrugerombudsmanden også opmærksom på, når man i udmeldingen strammer fortolkningen af, hvornår en erhvervsdrivende må kalde noget for ”gratis”, forklarer Martin Jørgensen.

Man må altså kun bruge ordet gratis i sin markedsføring, når det tilbudte reelt er gratis.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094