23948sdkhjf

Dansk ikondesigner får sin første flagskibsbutik

Verner Panton var kendt som en flamboyant anarkist og provokatør på designscenen.
Designhuset Verpan, som bærer Verner Panton-arven og producerer og markedsfører hans værker, åbner for første gang en rigtig flagskibsbutik.

Det sker i februar 2017 i Vestergade i Aarhus - meget tæt på Magasin du Nord og Illums Bolighus.

Adm. direktør Peter Frandsen finder det helt oplagt at starte et nyt detaileventyr i den jyske hovedby.

- Hele vores team er baseret i Aarhus og i Horsens, og i opstartsfasen er det smartest at gøre det et sted, hvor teamet er tæt på. Når det er oppe at køre, så er det da oplagt at kigge på andre storbyer. Det er bare lettere at begynde i sin baghave, end i Berlin, siger han til Wood Supply.

Med butikken forventer Verpan at understøtte sine forhandlere i stedet for at stjæle kunder.

- Vi er ikke de første i branchen, der har gjort det her, og vi har kunnet se, hvad det har gjort for andre brands. Så vi går ikke vores forhandlere i bedene. Vi understøtter dem og forventer et positivt spin-off til vores øvrige salgskanaler.

Forventningen er helt enkelt, at man kan øge fokus og opmærksomhed på Verpan-produkter i en grad, som smitter positivt af på salget i alle butikker, hvor Verpan forhandles.

Peter Frandsen vil understrege, at det ikke bliver et showroom for professionelle kontraktkunder.

- Derfor kan den ikke ligge ude i en containerby på havnen, hvor der ingen trafik er. Placeringen i centrum er vigtig for at give os noget viden og erfaring, og vi vil lancere nogle flere og mere retailorienterede produkter.

Verner Panton (1926-1998) huskes især for billeder af rum fra omkring 1970, som han indhyllede totalt i farver som knaldende rød og orange og med radikale former. Det gjorde ham kendt som en flamboyant anarkist og provokatør på designscenen.

Og sådan var han også, men den side er kun en meget lille del af hans værk, påpeger Peter Frandsen.

- Vi laver ikke en hyldest til hans 70'er-image, og man kommer ikke ind og får en retrooplevelse. Designmæssigt var han bred, og det vil vi gerne vise. Vi vil også vise, at han ikke designede for eliten. Han spændte bredt i forhold til produkter. Det har vi ikke haft samme mulighed for at vise, men den mulighed får vi nu, siger Peter Frandsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156