Arbejdsgivere modtager EU-dom med et skuldertræk
Det kommer ikke til at revolutionere det danske arbejdsmarked, at transporttid nu skal tælle som arbejdstid for visse grupper af ansatte, siger DA.
Det fastslog Den Europæiske Unions Domstol (EU-Domstolen) sidste uge i en dom, der gælder for alle, som ikke har et fastlagt og stationært arbejdssted.
Ikke overraskede
Afgørelsen fik advokat med speciale i ansættelsesret, Caspar Glyn, til at sige til BBC, at den vil få betydning for ”millioner af ansætte”. De danske arbejdsgivere tager imidlertid mere let på afgørelsen.
- Vi er ikke overraskede over dommen, og vi forventer heller ikke, at den får så stor betydning, siger Martin Steen Kabongo, overenskomstchef i Dansk Arbejdsgiverforening (DA).
Han uddyber:
- Når vi ser på dommen, er der fra vores side to hovedkonklusioner: for det første udtaler den sig ikke om betalingen for den transport, som nu bliver en del af arbejdstiden. For det andet forholder den sig ikke til, hvad man allerede har aftalt på de danske arbejdspladser i dag.
Læner sig tilbage
Ifølge Martin Steen Kabongo er der allerede taget hensyn til de situationer, hvor transporttiden udgør en væsentlig del af arbejdet for ansatte uden fast arbejdsplads, igennem flere af de store overenskomster.
Fakta: 48 timers reglen
”48 timers reglen” fastslår, at arbejdstiden over en periode på fire måneder højest må udgøre 48 timer i gennemsnit per uge.
Den ugentlige arbejdstid kan således være længere i nogle uger, hvis den kompenseres med kortere arbejdstid i andre uger.
Reglen stammer fra EU´s arbejdstidsdirektiv.
Udfordringen findes derfor primært på arbejdspladser uden overenskomster, men også her skal der meget til, før EU-Domstolens kendelse reelt vil blive taget i anvendelse.”48 timers reglen” fastslår, at arbejdstiden over en periode på fire måneder højest må udgøre 48 timer i gennemsnit per uge.
Den ugentlige arbejdstid kan således være længere i nogle uger, hvis den kompenseres med kortere arbejdstid i andre uger.
Reglen stammer fra EU´s arbejdstidsdirektiv.
Læs også: EU-domstol: Transport til arbejde tæller som arbejdstid
- Jeg tvivler på, at der er mange situationer, hvor lønmodtager og arbejdsgiver aftaler, at lønmodtageren skal køre ud til skiftende arbejdspladser med en ugentlig arbejdstid, der ligger over 48 timer i gennemsnit over en fire måneder lang periode, siger Martin Steen Kabongo med henvisning til den såkaldte ”48 timers regel”.
Konklusionen fra DA er derfor klar:
- Jeg tror, der er taget højde for det i Danmark i forvejen. Det er ikke noget, der får os til at skulle ændre på noget overhovedet. Vi kan godt læne os tilbage og sige, at vi allerede har håndteret situationen på den måde i forvejen, fastslår overenskomstchef Martin Steen Kabongo.