Andet halvår af 2014 gav fremgang i centrene
Første halv år bød på stagnation
2014 set som helhed er både for dagligvarer og udvalgsvarer status quo i forhold til 2013, men med andet halvår er der grund til optimisme, skriver Steen & Strøm i en pressemeddelelse.
- Der har været travlt i centrene i især det sidste kvartal i 2014. Og det giver os en begrundet forventning om, at der nu er ved at komme mere gang i danskernes privatforbrug, og at vi dermed vil opleve en positiv udvikling i salget i 2015, siger Claus Tüchsen, Commercial & Marketing Director i Steen & Strøm Danmark.
Julehandlen gik en anelse tilbage i 2014 i forhold til 2013 totalt set. Salget af dagligvarer steg i december med et par procent, mens salget i udvalgsvarebutikkerne samlet faldt en enkelt procent.
Resultatet for julemåneden skal dog også ses i lyset af, at mange shoppingcentre startede julesalget allerede i slutningen af november med en meget succesfuld Black Friday-kampagne, skriver Steen & Strøm.
I 4. kvartal havde centrene tre procent flere forbrugere.
Steen & Strøm har 34 shoppingcentre i Norge, Sverige og Danmark med en samlet detailomsætning på NOK 36 mia.