Smag, pris og dyrevelfærd vigtigere end klima
En ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk afslører, at danskerne ikke vægter fødevarernes belastning af klima og miljø særligt højt, men at det derimod er pris, smag og dyrevelfærd, der er bestemmende for, hvad der ryger i indkøbskurven.
57 procent af de adspurgte svarer, at klima er "meget" eller "forholdsvist vigtigt", mens 98 procent af de adspurgte forbrugere mente, at smagen var "meget vigtig" eller "forholdsvis vigtig".
Årsagerne til at forbrugerne ikke tænker klima, men derimod smag, pris og dyrevelfærd, er, at det kan være svært at gennemskue, hvilke fødevarer, der rent faktisk er klimavenlige, og at der generelt er en manglende tillid til, at klimavenligeforbrugervalg virkelige batter i det store billede.
Direktør i Forbrugerrådet Tænk Lars Pram fremlagde undersøgelsens resultater til debatdagen Hvordan får i et mere klimavenligt fødevareforbrug? Er det den etiske forbrugers ansvar?, der blev holdt på Axelborg mandag den 17. november i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Etisk Råd og Forbrugerrådet Tænk.
Originalartikel