23948sdkhjf

Smag, pris og dyrevelfærd vigtigere end klima

En ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk afslører, at danskerne ikke vægter fødevarernes belastning af klima og miljø særligt højt, men at det derimod er pris, smag og dyrevelfærd, der er bestemmende for, hvad der ryger i indkøbskurven.
I undersøgelsen, foretaget af Forbrugerrådet Tænk, afsløres det, at 1/3 af de adspurgte danskere ikke vægter klima og miljø, når der købes ind. Det skriver Foodculture.dk.

57 procent af de adspurgte svarer, at klima er "meget" eller "forholdsvist vigtigt", mens 98 procent af de adspurgte forbrugere mente, at smagen var "meget vigtig" eller "forholdsvis vigtig".

Årsagerne til at forbrugerne ikke tænker klima, men derimod smag, pris og dyrevelfærd, er, at det kan være svært at gennemskue, hvilke fødevarer, der rent faktisk er klimavenlige, og at der generelt er en manglende tillid til, at klimavenligeforbrugervalg virkelige batter i det store billede.

Direktør i Forbrugerrådet Tænk Lars Pram fremlagde undersøgelsens resultater til debatdagen Hvordan får i et mere klimavenligt fødevareforbrug? Er det den etiske forbrugers ansvar?, der blev holdt på Axelborg mandag den 17. november i et samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Etisk Råd og Forbrugerrådet Tænk.

Originalartikel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063