Dagligvarekæmpe spår stor og selvforstærkende vækst på økologiske fødevarer
Hos Danmarks største producent af grøntsager mærker man, at danske supermarkedskunder får stadig mere smag for økologiske fødevarer. Derfor slår man nu ind på en vej mod 100 pct. økologisk produktion.
Det skriver Finans.
Nær Brande i Midtjylland driver Axel Månsson landets største frilandsgartneri. I 1999 begyndte han skiftet til økologi, og i dag har han blot fire konventionelle varer tilbage i sortimentet. På den del af forretningen har omsætningen ifølge Axel Månsson ligget stabilt siden 2008, mens salget af økologiske varer i samme periode er vokset fra 10 mio. kr. til 150 mio. kr. Og det er netop den udvikling, der får grøntsagsproducenten til at sætte retning mod en fuldstændig økologisk tilværelse.
Ifølge Axel Månsson er det nemlig en ofte risikabel forretning at være økolog i stor skala, og derfor er det bydende nødvendigt, at projektet er både rentabelt og robust.
– Forhandlingerne med detailkæderne er benhårde. De vil gerne have danske, økologiske varer, men de vil ikke ret gerne betale en merpris for dem. Det er en udfordring, for økologisk drift er dyrere, og vi konkurrerer med eksempelvis tyske økologer, som betaler arbejdslønninger på en tredjedel af niveauet i Danmark. Kravet er, at vi konstant skal være knivskarpe på både kvalitet og omkostninger for at stå distancen, forklarer han til Finans.
Forventer udviklingen fortsætter
Hos landets dagligvarekæder oplever man også, at de økologiske produkter har fået ekstra medvind de senere år, ikke mindst under corona, hvor salget af økologiske fødevarer i danske supermarkeder ifølge Finans steg med 14 pct.
Hos detailkæmpen Coop forventer man, at udviklingen fortsætter. Til avisen fortæller CSR-chef Thomas Roland, at Coop har et mål om at øge salget af økologiske fødevarer med 60 pct. inden 2025, og han peger på, at de økologiske varer inden for nogle varegrupper allerede er begyndt at fortrænge de konventionelle varer fra supermarkedshylderne.
– Vi ved af erfaring, at når den økologiske produktion først kommer op i en vis skala og får en vis markedsandel, så bliver væksten selvforstærkende, fordi produktionen bliver mere effektiv og priserne lavere. Det kan samtidig give salget et ekstra løft, hvis markedsandelen for enkelte økologiske varetyper når så højt op, at nogle af butikkerne helt indstiller salget af konventionelle varianter. Det er vi begyndt at se eksempler på. Eksempelvis udfasede Irma konventionelt mel, siger Thomas Roland.