23948sdkhjf

Mikrobrygger mærker ånden fra de store i nakken

Specialøl: Indslev Bryggeri taber markedsandele i supermarkederne

Knivene er hvæssede og konkurrencen benhård på det danske ølmarked.

Mens salget af øl i bedste fald har været stagnerende over en årrække, er salget af specialøl kun vokset de seneste mange år. Fra 2004 til 2017 steg specialøllenes markedsandel fra under tre procent til godt ni procent. Men kurven er fladet ud de seneste tre år.

Samtidig har kampen om forbrugernes gunst aldrig været hårdere på specialølsmarkedet end nu. Flere mikrobryggerier skyder op, og de store bryggerikoncerner går nu målrettet efter specialølsmarkedet. Det oplever i hvert fald Indslev Bryggeri på Fyn, som efter flere år med pæne regnskaber må notere sig et minus i det kommende regnskab for 2017.

- Omsætningen er simpelthen faldet. Vi har de sidste to-tre år set en tendens til, at markedet er under forandring. Og det har vi brugt nogle år på at tilpasse os til. Men foreløbig tegner 2018 da godt, siger ejer af Indslev Bryggeri, Anders Busse Rasmussen.

Presset ud af tilbudsaviserne
Han henviser især til de store bryggeriers indtog på markedet. Skal han sætte procenter på, vurderer han, at 80 procent af den hårdere konkurrence skyldes de store. Der er ganske enkelt hårdere kamp om at komme med i supermarkedernes tilbudsaviser, hvilket er afgørende for et godt salg i det segment, fortæller Anders Busse Rasmussen.

- Hvis man som almindelig oplyst forbruger kigger på tilbudsaviserne, kan man finde masser af tilbud på specialøl, men hvis man kender lidt til ølbranchen, vil man se, at rigtig mange af dem er fra Carlsberg eller Royal Unibrew, siger han og tilføjer:

- Det er den helt store ændring, der er sket. For vores produkter er ikke blevet mindre populære eller dårligere, og forbrugerne er ikke blevet mindre villige til at købe vores produkter.

- Så I bliver presset ud af supermarkederne?

- Vi bliver i hvert fald presset ud af tilbudsaviserne.

Mere fokus på lokale varer
I Anders Busse Rasmussens optik kan de sidste 20 procent tilskrives en kombination af flere mikrobryggerier end tidligere og detailhandlens øgede fokus på lokale råvarer.

- Hos mange af de store kæder er der kommet meget fokus på lokale varer, og det synes jeg sådan set er positivt. Men det betyder, at der er kommet langt flere lokale øl på hylderne rundt omkring, fordi supermarkederne tager lokale produkter ind.

- Gør det så ikke, at I kan sælge mere lokalt på Fyn?

- Nej, ikke rigtigt, for der har vi altid været. Vi har været godt repræsenteret over hele Fyn i forvejen, så det er ikke, fordi vi har oplevet en kraftig forøgelse af salget, siger Anders Busse Rasmussen, som understreger, at det ikke skal opfattes som en klagesang.

- Det er bare en konstatering af, markedet har udviklet sig.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11