23948sdkhjf

Presset fra Temu blev dråben: Konkurs efter flere års kamp

Efter flere års underskud har ejeren kastet håndklædet i ringen for webshoppen Capida i Hjørring. Det blev umuligt at konkurrere med kinesiske konkurrenter. Flere danske webshops er under pres

Onsdag indgav ejeren af webshoppen Capida i Hjørring konkursbegæring. Alle ansatte fik besked om, at de var fyret. Det sker efter tre år med voksende underskud.

- Vi har gjort en masse ting og har fundet en del besparelser, men det var bare ikke nok, siger Jacob Jensen, indehaver af Capida.

Indtil for fire år siden gik Capida rigtigt godt. Overskuddet oversteg to millioner kroner.

De tider er forbi. Det gik ned ad bakke, da kinesisk onlinegigant kom på banen.

Capida solgte alt fra grill- og mobiltilbehør til støvsugere og silikonebeskyttere.

Indehaveren har gjort hvad han kunne for at få sine omkostninger ned.

Han har fundet besparelser for 80.000 kroner om måneden ved at forhandle bedre priser på faste omkostninger som eksempelvis husleje.

Han var også nede på otte ansatte i forhold til at have været 13 ansatte, da det gik bedst.

Men besparelserne rakte ikke.

- Vi brugte 600.000 kroner om måneden på markedsføring og får 25 procent mindre salg ud af det nu end for et år siden. Det er Temu, der har presset priserne op, vurderer Jacob Jensen, der onsdag indgav konkursbegæring for sin webshop og fyrede alle ansatte.

Jacob Jensen har ingen planer om at starte en ny webshop op.

Temu tog livet af Capida

Kinesiske Temu er en af verdens største onlineplatforme. Den er stormet frem de seneste år og er nu ifølge Dansk Erhverv den tredjemest besøgte netbutik i Danmark.

Det skyldes i høj grad aggressiv markedsføring.

Ifølge Dansk Erhverv har Temu købt sig ind på tusindvis af søgeord på Google. Det betyder, at danske netbutikker nu er presset til at betale langt mere for markedsføringen.

- Temu har marketingsbudgetter på omkring 21 milliarder kroner om året. De køber stort set alt, der hedder søgeord, og det betyder, at hele markedet for søgeord er blevet 20-30 procent dyrere, vurderer Niels Ralund, e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.

Andre nordjyske erhvervsdrivende mærker også presset fra Temu. Herunder tøjbutikken Mathstore i Støvring. Her opgav indehaveren at annoncere på Google og Facebook og bruger i stedet Facebook-opslag og nyhedsbreve.

- Temu smadrede vores reklamebudgetter fuldstændigt. Pludselig skulle vi betale fire gange så meget per klik uden at tjene mere på vores tøj af den grund. Det var en tabt kamp, erkender Mads Thorhauge, indehaver af Mathstore.

Udnytter huller i loven

Indehaveren af konkursramte Capida har affundet sig med, at han nu ikke længere er selvstændig.

- Vi har kæmpet med det så længe. Nu er der kommet en afklaring. Men det er selvfølgelig noget bittert efter 11 år som selvstændig, specielt, når det er på baggrund af noget, vi ikke kan kæmpe imod, siger Jacob Jensen.

Han henviser også til, at mange Temu-varer er ulovlige at sælge i EU. Alligevel strømmer de ind over grænsen, uden at myndighederne kan gøre noget som helst.

Dansk Erhverv erkender, at Temu udnytter huller i loven, der betyder, at man ikke er underlagt samme EU-regler for miljøregulering.

Det skyldes ifølge Betina Schiønning, chefkonsulent ved Dansk Erhverv, en særlig finte.

- Temu, Amazon, Wish og andre online markedspladser undgår det ved at sige, at de ikke er en sælger, men blot en formidler, der sørger for, at danske og europæiske forbrugere kan komme i kontakt med fabrikkerne i Kina.

Farlige produkter

En undersøgelse fra Sikkerhedsstyrelsen viser, at 90 procent af 100 indkøbte produkter fra onlinemarkedspladser ikke lever op til EU-reglerne for produktsikkerhed.

Produkterne er tilfældigt udvalgt inden for produktkategorier som legetøj, elprodukter, små maskiner og personlige værnemidler, da det er produktkategorier, som rigtigt mange forbrugere vælger at købe online. 40 produkter blev testet, og af dem fejlede 29, mens 19 produkter var decideret farlige.

EU arbejder på at sætte afgift på alle de varer, der bliver handlet på nettet, som skal placeres hos platformen, der handles igennem.

Som det er lige nu, undgår platforme som Temu forskellige former for told og afgifter på varer til en værdi under 150 euro (cirka 1150 kroner), fordi de er tredjepart. Men det skal der altså laves om på, hvis det står til EU-kommissionen.

Europæernes online-handel

  • I 2024 købte europæerne 4,6 milliarder mindre varer online.
  • Det svarer til 12 millioner små pakker dagligt, der kom ind i EU.
  • Det er en fordobling sammenlignet med 2023.
  • 90 procent af pakkerne kommer fra Kina.

Artiklen er en del af temaet E-handel.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063