Dyrere at oplyse priser uden moms til forbrugere
Landsretsdom kan blive ny og dyr rettesnor for bødeniveauet
Det er nemlig en overtrædelse af markedsføringsloven at oplyse priser uden moms til forbrugere – og det kan udløse en bøde.
Prismarkedsføring
Priser som markedsføres over for private forbrugere skal altid være inklusiv moms. Det er ikke nok at angive, at en aktuel pris er uden moms eller at der vil blive lagt moms oven i den oplyste pris.
Priser, som kun markedsføres over for virksomheder, kan lovligt oplyses uden moms.
Markedsføres priser over for både private forbrugere og virksomheder, er det en god idé at oplyse priserne både med og uden moms.
Der gælder også særlige regler for markedsføring af før/nu priser. Som hovedregel skal du kunne dokumentere, at en ydelse eller et produkt har haft en normalpris i mindst seks uger forud for et eventuelt tilbud. Herudover kan et tilbud kun markedsføres i en periode på to uger.
Markedsføres en vare som "gratis", "uden betaling" eller tilsvarende skal varen reelt også være gratis, hvilket betyder, at du ikke må betinge modtagelsen af varen af, at forbrugeren tilmelder sig fx et nyhedsbrev.
- Når virksomheder markedsfører sig over for private forbrugere, er der nogle særlige regler, de skal overholde. Eksempelvis må virksomhederne ikke oplyse priser, som kan vildlede forbrugerne – og hvis den pris, de markedsfører, ikke er den reelle pris, som forbrugeren skal betale for ydelsen eller produktet, så er det vildledende, forklarer Jacob Poulsen Mark.
- Virksomhederne i de aktuelle sager var mindre virksomheder med en lav omsætning til forbrugere. Større virksomheder med en stor omsætning til forbrugere kan sandsynligvis forvente et tilsvarende højere bødeniveau. Derfor er det noget, virksomhederne generelt skal tage alvorligt og sørge for at få styr på, understreger advokaten.