Dagligvarebranchen vil - endelig - snakke om andet end priser
Dette er en klumme fra en ekstern skribent. Indholdet i artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.
Vi har i Hansens Is fremstillet økologisk is i mange år, og jeg mener, vi altid har haft en god fornemmelse for folkestemningen, når det handler om økologi, bæredygtighed og dyrevelfærd. De fleste danske forbrugere synes, det er spændende og vigtigt med produkter, der laves på en ordentlig måde. I 2023 viste en undersøgelse fra Norstat og Landbrug & Fødevarer, at 45 pct. af forbrugerne forventer, at de i løbet af de næste tre år vil købe enten 'lidt' eller 'meget mere' økologi, end de gør i dag.
Vi arbejder også selv mere og mere med ESG i vores forretning – det falder os naturligt, men selvfølgelig også fordi der kommer flere fornuftige krav til sporbarhed og værdikæde fra EU. Her oplever jeg, at det ikke kun er forbrugerne, der gerne vil høre de gode historier. Det gælder i høj grad også i mødet med branchen – altså grossister, forhandlere og dagligvarekæder, hvor der pludselig er mere tid til at snakke sourcing, upcycling og energi. Langt mere tid end tidligere.
Plads til visioner og drømme
Der udspringer naturligvis nok et ønske om at få gode tal til branchens klimarapporter og gode fortællinger ude i butikkerne, men jeg oplever en branche, der oprigtigt gerne vil høre, hvordan vi fremstiller vores produkter, hvor vi får råvarerne fra, og hvordan vi arbejder med fremtidens løsninger. Vi kan, sat lidt på spidsen, få en snak om store visioner og drømme, før vi snakker priser.
Og ja, flere EU-krav er med til at sætte skub i udviklingen og interessen. Men tænk, at noget så kedeligt som EU-lovgivning giver plads til at snakke om langt større ting – som vores madkultur, råvarer og måden, vi laver vores mad på.
Der er momentum for at tale bæredygtighed i detailbranchen og hos grossisterne, og jeg tror, det kommer forbrugerne til gavn i det lange løb. Det er tre stærke markedskræfter, der i sidste ende afgør, hvad vi spiser – producenterne, der kan lave de produkter, som de elsker og tror på; forbrugerne, der stemmer med pengepungen ude i butikkerne; og dagligvarekæderne, der i sidste ende har den største magt. Det er dem, der kan tage modige beslutninger og være first movers. De er blevet mere modige og fremsynede – og jeg tror, at vi danskere får et mere spændende og alsidigt udvalg af fødevarer, hvis udviklingen fortsætter. Det håber jeg.