To ansatte bortvist for reklamesnyd for 95 millioner
Ansatte i Dansk Reklame Film har ifølge selskabet snydt kunder for en sjettedel af omsætningen fra 2013-2017.
Det skriver Dansk Reklame Film i en pressemeddelelse.
Det har ført til bortvisning af de to, ligesom Dansk Reklame Film har overgivet sagen til politiet. Underleveringen udgør 95 millioner kroner, som kunderne vil blive kompenseret for.
I december sidste år blev det opdaget internt i Dansk Reklame Film, at selskabet siden maj 2013 på en række nationale kampagner har leveret færre kontakter end forudsat.
Ifølge pressemeddelelsen blev der straks igangsat en undersøgelse af forholdene.
- Undersøgelserne er netop afsluttet og viser, at nogle få medarbejdere har manipuleret data i it-systemet, så underleveringen var skjult, skriver Dansk Reklame Film i meddelelsen.
Underleveringen på 95 millioner kroner udgør cirka en sjettedel af selskabets samlede omsætning på 578 millioner kroner i perioden 2013 til 2017.
Dansk Reklame Film har afviklet tusinder af kampagner i 246 biografsale med flere daglige filmvisninger. Der har været mere end 1,5 millioner forskellige playlister i perioden med op til 30 forskellige reklamebureauer.
I alt skal 945 kampagner kompenseres for tab i forbindelse med underleveringen.
Bestyrelsesformand for Dansk Reklame Film og administrerende direktør i Nordisk Film Biografer Asger Flygare Bech-Thomsen kalder sagen for fuldstændig uacceptabel.
- Det er så langt fra den måde, som vi driver forretning på, siger han og fortæller, at det kom bag på de andre medarbejdere.
- Det er foregået i en lille gruppe af medarbejdere. De har gjort det på en måde, hvor det ikke var synligt for de andre medarbejdere.
- Da jeg orienterede sælgerne, var de ved at falde ned af stolen, for de har jo solgt de her kampagner i god tro om, at de blev leveret, som de skulle., siger bestyrelsesformanden.
Manipulationen blev opdaget i december i forbindelse med, at den nye direktør, Carsten Ellemo, tiltrådte, oplyser Asger Flygare Bech-Thomsen.
Han ønsker dog ikke at komme nærmere ind på, hvordan det blev opdaget.
Dansk Reklame Film orienterede onsdag morgen Dansk Annoncørforening om sagen. Foreningens direktør, Torben Rønler, kalder det en "vanvittig sag".
- Jeg kender af gode grunde ikke sagens detaljer, men det er forfærdeligt, at det kan lade sig gøre, siger Torben Rønler.
- Jeg synes i øvrigt, at transparens og validering af data af tredjepart på en måde bliver aktualiseret igen, siger han og understreger, at det ikke skal sættes direkte i forbindelse med den pågældende sag.
/ritzau/