Fragt af andet end breve kan redde PostNord
Transportministeren har kaldt til krisemøde om PostNord, der har milliardunderskud i den danske forretning.
Det mener Per Nikolaj Buch, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.
- Jeg tror, at det vil koste færrest skatteyderpenge at videreføre PostNord. Det mest fornuftige er at skabe en stærk logistikforretning, som kan fragte alle mulige ting og tage breve med som sideforretning, siger professoren.
-Ulempen er, at sådan et statsselskab, der har kapital i ryggen, kan udkonkurrere private virksomheder. Det er ikke ønsketækning for mange politikere, siger han.
Onsdag har Ole Birk Olesen indkaldt partiernes ordførere til hastemøde om situationen i PostNord. Tidligere på måneden fremlagde selskabet regnskab, og i den danske del af forretningen fosser milliarderne ud.
- Man kan se sig om i forligskredsen og spørge, om man er villig til at give køb på befordringspligten. Det er man nok ikke, siger Per Nikolaj Buch.
Befordringspligten betyder, at PostNord skal stille et landsdækkende net af postkasser til rådighed og at der skal bringes post ud i alle egne af landet.
Per Nikolaj Buch mener, at politikerne har to muligheder, hvis befordringspligten skal bevares. At udvide PostNords forretning eller at sætte opgaven i udbud til private virksomheder.
- Et udbud vil handle om, hvem der skal have mindst tilskud til at løse opgaven. Men hvis PostNord bliver afviklet, skal 3000 tjenestemænd fyres, siger Per Nikolaj Buch.
- Det vil koste i omegnen af fem milliarder. Til gengæld kan man måske få en besparelse på et par hundrede millioner kroner. Det er faktisk en dårlig løsning, siger han.
Dansk Erhverv mener omvendt, at det er "en oplagt mulighed" at privatisere PostNord.
- Det er en myte, at de faldende brevmængder har været hovedårsagen til PostNords alvorlige økonomiske problemer, skriver fagchef Jakob Tietge i en skriftlig kommentar.
De seneste år har PostNords ledelse arbejdet for at omdanne selskabet til en logistikvirksomhed. Dansk Erhverv mener, at satsningen giver underskud.
Udsigten til, at PostNord vil satse mere på blandt andet levering af pakker vækker bekymring hos Brancheforeningen for den danske vejgodstransport.
- Det vil skævvride konkurrencen i markedet, siger administrerende direktør Carina Christensen.
/ritzau/