23948sdkhjf

Arbejdsgivere: Arbejdsmiljø er vores ansvar - ikke motion

Arbejdsgiverorganisationer vil lade det være op til den enkelte arbejdsplads, om ansatte skal have pulsen op.
Englehop, sprællemænd og udstræk.

Om motion skal være en del af arbejdsdagen, skal være op til den enkelte arbejdsplads, mener flere arbejdsgiverorganisationer.

Reaktionen kommer, fordi sundheds- og omsorgsborgmesteren i København, Ninna Thomsen (SF), mener, at der skal indføres obligatorisk motion for alle medarbejdere i risiko for nedslidning.

Sidste år blev der indført obligatorisk motion for sosu-medarbejderne på Københavns plejehjem.

Anne-Marie Røge Krag, som er arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv, mener, at det er mest fornuftigt at lade spørgsmålet om motion i arbejdstiden være op til parterne på arbejdspladsen.

- Som arbejdsgiver har vi ansvaret for, at arbejdet hos os skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det betyder, at det er arbejdsmiljøets påvirkning, vi har ansvaret for, siger hun.

- Vi mener, at den enkeltes sundhed i øvrigt er den enkeltes ansvar. Men dermed ikke sagt, at arbejdspladsen ikke kan være en god arena for motion.

Samme melding kommer fra Dansk Arbejdsgiverforenings ansættelsesretschef, Flemming Dreesen.

- Det er op til arbejdspladsen selv, om de synes, det er en god idé, og det kan de jo drøfte med de ansatte. Det overlader vi trygt til dem, siger han.

Ifølge sundheds- og omsorgsborgmesteren i København er tvungen træning både til gavn for kommunen og medarbejderne.

- Det handler om arbejdsmiljø. Hvis du er på en byggeplads, så skal du have en hjelm på, så du ikke får en mursten i hovedet. Tilsvarende har vi som offentlig arbejdsplads et ansvar for, at vi ikke slider folk ned igennem deres arbejdsliv, siger hun.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093