Butiksansatte: Chefen er skyld i dårligt arbejdsmiljø
Epinion har foretaget en undersøgelse blandt ansatte i butikker, på lager og på kontor.
Det skriver Avisen.dk.
Ifølge undersøgelsen oplever 72 procent af HK Handel-medlemmerne, der ofte er ansat i butik, kontor eller på lager, dårligt psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Og langt de fleste mener, at det er chefens skyld.
Og mangel på lederkvalifikationer hos butikscheferne er ofte grund til den dårlige stemning på arbejdspladsen, mener arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel Merete Hansen.
- Medarbejderne oplever et stort arbejdspres, og det får ledelsen tit og ofte ikke taget hånd om. Der mangler ledelseskvalitet, der får arbejdet til at glide, siger Merete Hansen til Avisen.dk.
Hun tilføjer, at chefens manglende fokus på medarbejderne, ofte hænger sammen med, at chefen selv er presset.
Erhvervscoach Susanne Veistrup bekræfter, at det ikke er unormalt, at chefen får ansvaret for det dårlige arbejdsmiljø. Hun nævner flere områder, hvor chefer typisk går galt i byen.
For det første kan ledere blive bedre til at stikke mål og retningslinjer ud, så medarbejderne forstår, hvad de helt præcist skal gøre, for at være en god ansat. Og så er det vigtigt at motivere de ansatte til at nå målet.
Dernæst mener erhvervscoachen, at de fleste chefer har en tendens til at lede, som de selv vil ledes. Men det er en fejl.
- En chef skal nemlig møde de enkelte ansatte, hvor de er. Og det er meget individuelt. Her ligger en stor kilde til motivation. Tydelig og målrettet kommunikation er altafgørende her, siger Susanne Veistrup, til avisen.dk
Til sidst peger Susanne Veistrup på, at manglende anerkendelse kan være et problem.
Til sidst peger Susanne Veistrup på, at manglende anerkendelse kan være et problem.