Nøglehullet udfordrer producenterne
Nøglehulsmærket har sat gang i produktudvikling, der har resulteret i sundere fødevarer.
I 2009 indførte de danske fødevaremyndigheder Nøglehullet til fødevarer med et passende indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre, og siden da har mærket været den direkte årsag til, at forskellige nye produkter er udviklet.
Det gælder eksempelvis pålægssalater med 5 pct. fedt, morgenmadsprodukter med mindre sukker og flere fibre samt færdige middagssalater to go, som ifølge producenterne ikke ville eksistere uden ordningen.
Udviklingen af de sundere produkter udfordrer dog virksomhederne i forhold til også at opnå velsmagende produkter. De erfarer, at produkter med mindre fedt, sukker og salt kan opleves som mindre velsmagende end tilsvarende mærker, der ikke bærer Nøglehullet.
Hvis producenterne skal forbedre produkternes smag, er det umiddelbart nødvendigt at bruge flere råvarer eller flere tilsætningsstoffer. Det udfordrer produktudviklerne i forhold til at finde ’naturlige’ ingredienser, som forbrugerne ikke vil betragte som tilsætningsstoffer.