23948sdkhjf

Detailhandlen og Energistyrelsen vil sammen sikre flere energirigtige råd i butikkerne

Danskerne går bevidst efter EU's energimærkning, når de køber elapparater.
Det stiller høje krav til detailhandlens viden.

Derfor er detailhandlen og Energistyrelsen gået sammen om at klæde de butiksansatte bedre på til dialoge, fortæller Energistyrelsen på sin hjemmeside.

20 år efter EU først indførte sit energimærke, er de kulørte pile blevet en fast del af overvejelserne, når danskerne køber hvidevarer og andre elapparater.

Kravene bag energimærkningen er imidlertid blevet skærpet løbende, og der er kommet mange nye produktområder til.

For nogle produkter går mærkningen i dag helt op til A+++, mens andre kun går til A.

Tilsammen har det affødt flere spørgsmål om energimærkningen i de senere år.

Butikkerne blandt andet har søgt svarene hos Energistyrelsen, der kontrollerer energimærkningen i Danmark, og sidste år fik det styrelsen til at tage en ny metode i brug: e-learning for de butiksansatte.

Målet er at klæde dem på til dialogen med kunderne - så alle ved, de skal gå efter de mørkegrønne pile.

En tommelfingerregel er nemlig, at de mest energieffektive produkter altid er markeret med en mørkegrøn pil. Det gør valget let for kunderne.

E-learning holder de butiksansatte ajour

Energimærkningen står beskrevet i Energistyrelsens folder og på ens.dk, men de butiksansatte har efterspurgt en gennemgang, der både er aktuel og retter sig direkte mod den dialog, de har med kunderne.

- Derfor fik vi udviklet et to-trins e-learning-forløb til dem: En undervisningsfilm, der gennemgår de pointer, der er vigtige for kunderne. Og en online-test, hvor medarbejderne kan sikre sig, de har fået det væsentlige med, fortæller Henrik Andersen, der er kontorchef hos Energistyrelsen.

E-learning-forløbet findes på 3 produktområder: Et for tv, et for vask, opvask og tørretumblere og endelig et for køle-/fryseskabe og ovne. Et tilsvarende forløb om belysning lanceres i løbet af vinteren. De tre e-learning-forløb har derudover ført de butiksansatte ajour med aktuel viden om bl.a. energiøkonomi og de øvrige parametre, der indgår i mærkningen.

Kunderne får troværdige råd i butikken

I detailkæden Skousen er det salgschef Thomas Nordborg, der står for salgstræningen af kædens ca. 200 salgsmedarbejdere. Ifølge ham er der mere end én god grund til at benytte e-learning-forløbene:

- Kunderne er meget opmærksomme på energiforbruget, og de har læst på lektien hjemmefra. Så det er vigtigt, vores medarbejdere har fagligheden i orden. Jo bedre vi er hjemme i stoffet, des mere troværdige bliver vi i dialogen med kunderne, mener han.

Han tilføjer, at Skousen også ønsker at brande sig på energivenlige produkter, og derfor er den fagspecifikke viden på området i fokus.

- Her giver Energistyrelsens e-learning-forløb os det vigtige løft fra gennemsnitlige hvidevareforhandlere til rigtige fagfolk, siger han.

Energistyrelsen følger op

Siden lanceringen i 2014 har medarbejdere i over 250 butikker landet over benyttet sig af de tre e-learning-forløb. Generelt klarer de den efterfølgende test flot med over 90 procent korrekte svar.

- Det interessante for os er imidlertid også de områder, hvor butikkerne stadig kan blive skarpere. Derfor har vi nu fulgt individuelt op på butikkernes testresultater og lavet en aftale med hver enkelt om, hvordan de får sat fokus på området, pointerer Henrik Andersen.

E-learning-forløbene ligger fortsat tilgængelig på sparenergi.dk - til gavn for nye medarbejdere og de butikker, der endnu ikke har benyttet dem.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109