23948sdkhjf

Supermarkeder sælger mere fersk fisk

Forbrugere og indkøberne vil i højere grad købe danskfangede fisk
Dagligvarekæderne øgede i 2014 deres salg af fersk fisk med 49 tons sammenlignet med 2013, viser helt nye tal fra Fiskebranchen.

Årsagen er blandt andet, at mange danskere først træffer beslutningen om aftensmaden, når de kommer til slutningen af dagen.

- På det tidspunkt er det svært at nå at tø frossen fisk op. Derfor vælger danskerne i stigende grad at købe fersk fisk, som kan tilberedes på kort tid, siger projektkoordinator i Fiskebranchen, Lone Marie Eriksen.

Omregnet til kroner og ører er salget gået op med 73 mio. kroner fra 2013 til 2014.

Udviklingen i mængderne hos fiskehandlerne vurderes til at være stort set status quo.

Det øgede salg af fersk fisk rammer dog den frosne fisk, konserves og færdigretter med fisk.

- Det er tydeligt, at forbrugerne i højere grad lægger deres indkøb af fisk i dagligvarekæderne, men også at det kun er salget af fersk fisk, der går frem, siger Lone Marie Eriksen.

En tilfredsundersøgelse fra Fiskebranchen viser, at danskerne tillid til kvaliteten af dansk fisk er øget, og seks ud af ti danskere foretrækker fisk, der er fanget af danske fiskere. Den tendens smitter ifølge Fiskebranchen af på indkøberne i dagligvarehandlen.

Den totale omsætning af fisk i Danmark beløb sig til 4,1 mia. kroner i 2014, mens omsætningen målt i volumen var på 51.000 ton.

Analyserne er gennemført af Consumer Insight for Fiskebranchen – med udgangspunkt i tal fra Danmarks Statistik og The Nielsen Company.


Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094