Kiwi vinder vækst-kapløbet i discount
En omsætningsfremgang tæt på 20 pct. i Kiwi i 2014 er svær at hamle op med.
Ifølge Danmarks Statistik steg den generelle discountomsætning med 4,3 pct., og det gør Kiwis fremgang mere end fire gange så stor som segmentet som helhed - og tæt på det dobbelte af discount-storebror Rema 1000s 9,5 pct.
Set i lyset af, at Kiwi kun fik åbnet otte butikker i 2014, kommer hovedparten af væksten fra allerede eksisterende butikker, som ifølge kædens adm. direktør Carsten Hansen øgede salget med "lige i underkanten af 10 pct.".
– Jeg tror ikke, at der er nogen, der har lige så flotte tal for "like for like"-vækst, som vi har haft, siger han.
Med sidste års vækst er Kiwis aktuelt 108 butikker kommet på den gode side af to mia. kr. i omsætning, men Dagrofa oplyser ikke det præcise tal.
Carsten Hansen medgiver, at 13 butikslukninger med udgangen af marts gør det mere end svært at gentage sidste års vækstprocenter i år - selv om der kommer 15 nye til. Men ambitionerne for de tilbageværende butikker er høje.
– Vores mål i år er at lave en endnu større like for like-vækst - på de butikker, vi har. Det betyder naturligvis noget for totalomsætningen, at vi lukker butikker, siger han.
Den første Stor-Kiwi på 1500 kvm. i Randers nåede at bidrage i et par måneder til discountkædens rekordvækst på 18,4 pct. sidste år. Nu er flere på vej.
FOTO: HELLE-KARIN HELSTRAND