23948sdkhjf

Ekspert: Markedsoperatør kan gøre København til markedsby

Ny rapport konkluderer, at København snildt rummer 15 nye madmarkeder, hvor borgerne kan købe friske, billige råvarer produceret lokalt og miljøforsvarligt. Vejen til succes som markedsby går via en markedsoperatør.
By-geograf og madmarkedsekspert Bjørn Henrichsen har netop færdiggjort en rapport om, hvad der skal til for at gøre København til en succesfuld markedsby på højde med Barcelona, Paris eller New York, skriver Politiken.

Læs også: Nyt madmarked på vej i Kødbyen

Han konkluderer, at København har plads til 15 madmarkeder, hvor borgerne kan få nem og billig adgang til friske råvarer, produceret lokalt og miljørigtigt. Og succesen som Madmarkedsby hentes ét sted.

- Det er en tydelig mekanisme - altså en solid konklusion - at man for at få succes uden større investeringer skal alliere sig med markedsoperatører - enten private eller idealistiske ngo'er, siger Bjørn Henrichsen.

En operatør kan få stordriftsfordele og skabe rammer for professionel forretning for de fuldtidsansatte, samt have så stor en afsætning, at man kan skabe gode aftaler med lokale og regionale råvareleverandører.

En privat operatør, der driver madmarkeder i blandt andet London, Groupe Geraud har været til møde i København og vist interesse for at etablere madmarkeder i byen, såfremt Københavns Kommune skaber gode rammevilkår.

- Det kunne være et lille sekretariat, hvor man, som i alle andre markedsbyer, har en mand til at sætte det i gang - få udlagt markedspladserne, nedfældet strategien og formuleret en madding til operatørerne, så de byder ind på at få en gratis plads mod at bygge et markedsnetværk op, siger Bjørn Henrichsen til Politiken.

Originalartikel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109