Nordjysk mini-firma mod sko-gigant: 1-0
Det lille handelsfirma +brands i Vodskov har vundet i hvert første omgang af et slagsmål mod den amerikanske sko-gigant Converse, der ejes af Nike.
Converse har dog ifølge Sø- og Handelsretten ikke kunnet godtgøre, hverken at skoene stammede fra +brands, eller at de var forfalskede. Retten har derfor i en skriftlig tilkendegivelse frifundet +brands.
- Selvfølgelig kunne Converse ikke bevise deres påstand, alene fordi det ikke var os, der havde solgt skoene til Coop. Vi leverede ganske vist sko til Coop tilbage i 2011, men de sko, som blev købt ved kontrolkøbet i 2013, var produceret i 2012, siger Peter Iranzad, der sammen med John Skovlyk ejer og driver +brands.
Peter Iranzad undrer sig over, hvorfor Converse har brugt så mange kræfter på ”en åbenlyst håbløs sag”.
- Vi ved, at de store multinationale selskaber ikke bryder sig om parallelimport af deres varer, men derfor bør man ikke uberettiget anklage os for salg af falske mærkevarer. Sagen har været en stor belastning for os. Vi er blevet dynget til med papirer. Sagsakterne fylder over 400 sider, og vores advokatregninger er blevet særdeles høje, siger Peter Iranzan.
Converse skal betale +brands 75.000 kr. i sagsomkostninger, men det dækker slet ikke udgifterne, ifølge Peter Iranzad.
Advokat Jeppe Brogaard Clausen fra det københavnske advokatfirma MAQS har ført sagen for Converse. Han hverken kan eller vil oplyse, om Converse tager rettens tilkendegivelse til efterretning, eller om sagen skal føres til doms.
- Vi udtaler os ikke om en verserende sag, fastslår han.
Sagen mod +brands er kun én af mange sager om kopivarer, som Converse har gang i for tiden. Blandt dem er en sag mod de tre danske detailkæder Coop, Harald Nyborg og Lidl. Her havde Converse krævet 20 mio. kr. i erstatning, fordi kæderne har solgt tusindvis af falske Converse-sko. Butikkerne handlede dog i god tro, og derfor har Sø- og Handelsretten netop afvist Converse’s krav.
+brands har blot tre medarbejdere og lever af at handle med restpartier af mærkevarer på tværs af landegrænser. Omsætningen er tæt på 100 mio. kr. om året.