23948sdkhjf

Mere end 3 millioner danskere handler på nettet

Hvis du er mellem 16 og 89 år gammel, så er chancen for, at du har handlet på nettet meget stor.
Faktisk så stor, at næsten tre ud af fire danskere mellem 16 og 89 år har købt varer på internettet indenfor det seneste år.

Ifølge Danmarks Statistik handler vi på nettet som aldrig før, og det ser ikke ud til, at denne tendens ændrer sig.

Stor tilfredshed blandt danskere
Vi danskere er meget tilfredse med at bruge netbutikkerne, og det er sjældent, at danske kunder er utilfredse efter deres eventyr med netbutikkerne. Ifølge den nyeste analyse fra FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel) er der ingen kategorier indenfor e-handel, hvor danske kunder udviser en tilfredshedsprocent på under 90 %.

Flertallet af danskerne bruger endvidere internettet til at undersøge et eventuelt køb. Helt op mod 80 % af danskerne bruger således internettet til at tjekke forskellige priser, leveringsomkostninger og andre forbrugeres erfaringer med varen.

Ifølge Henrik Theil fra FDIH, har fremkomsten af pålidelige netbutikker gjort det nemmere, at "sammenligne priser og varer, og at finde den rigtige vare til den rigtige pris".

Billetterne topper listen
Både mænd og kvinder i Danmark bruger netbutikkerne flittigt, og selvom der er forskelligheder i forhold til hvilke varer, der ryger i den virtuelle indkøbskurv - så er det fælles for begge køn, at netbutikkerne oftest bruges til at sikre den næste koncertoplevelse eller togturen til Jylland.

Det betyder således, at henholdsvis 67 % af kvinderne og 63 % af mændene, har brugt internettet til at købe billetter til enten koncerter, biografer eller teaterstykker. Også indkøb af tøj og sportsudstyr topper listen.

Selvom det er mænd og kvinder mellem 16 og 54 år, der bruger netbutikkerne hyppigst - så har e-handel også vundet indpas hos de ældre. Her er det særligt medicin og overnatning i forbindelse med ferien, der bestilles og betales over internettet.

Den fysiske butik skaber tillid til netbutikken
Danskerne har i højere grad tillid til de netbutikker, der har en fysisk butik også - og denne tilstedeværelse på internettet er vejen frem for netbutikkerne.

- 8 ud af 10 danskere bruger nettet til at tjekke varer, priser og levering, inden de foretager et planlagt køb - så har du ikke en profil på nettet, så findes du ikke i 80 pct. af danskernes bevidsthed, udtaler Henrik Theil fra FDIH.

Og denne udtalelse bakkes op af Ejner Nielsen, der står i spidsen for både en fysisk butik og en netbutik. Ejner er manden bag modeforretningen Boxen, Aalborg - og har udvidet med hjemmesiden 2trendy.dk, der også sælger modetøj til unge mænd.

Ejner Nielsen mener bestemt, af en velfungerende og flot fysisk butik har indflydelse på netbutikken.

- En af vores store fordele er vores fysiske butik. Den er velfungerende, og vores kunder har tillid til os. Vi arbejder med butikken hver dag, og det at vi ved hvordan man driver en virksomhed smitter af på vores netbutik. Vi læner os ikke bare tilbage og er tilfredse.

Udover at opbygge tillid til kunderne, har den fysiske butik også en praktisk funktion.

- Vores fysiske butik har den effekt, at vi lynhurtigt kan få solgt ud af lidt ældre varer. Det betyder i sidste ende, at vi står med en netbutik der er opdateret, og er uden alle de grimme rester, siger Ejner Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203