23948sdkhjf

To faktorer sender Matas' salg mod nye højder

Omsætningsvækst hos Matas skyldes både flere handler, samtidig med at kunderne i gennemsnit køber for mere

70 procent mere end samme periode året før.

Onsdagens offentliggørelse af detailgiganten Matas' seneste kvartalsregnskab fortæller en større væksthistorie om kædens udvikling de seneste tre måneder. 

Her nærmer omsætningen sig to mia. kr. for april, maj og juni - og det er en markant fremgang i forhold til samme måneder sidste år. 

Det er blandt andet opkøbet af den svenske kæde Kicks, der bidrager til den ekstraordinære vækst for første kvartal i Matas' skæve regnskabsår. 

- Vi har fået en god start på året med vækst på de underliggende salgs- og indtjeningsparametre. Vores strategi - Win The Nordics - går som planlagt med fortsatte udvidelser af vores sortiment, hurtigere levering, butiksopgraderinger og vækst på medlemskaber. 

- På samme tid fortsætter vi med at drage fordel af at være en nordisk koncern. Vores nye, automatiske logistikcenter for Kicks går fremad, og opbygningen af vores logistikcenter for Matas holder sig inden for planen, udtaler adm. direktør i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg, i forbindelse med regnskabet. 

Win the Nordics-strategi

  • En ny fire-årig strategiperiode indledes for Matas-koncernen med afsæt i regnskabet for 2023/24. 
  • Tidligere hed strategiperioden "Growing Matas" (2021 - 2024), men nu har detailgiganten sat næsen op efter at "Win the Nordics". 
  • Det skal ske gennem en ambition om at "blive nummer 1 på alle nordiske markeder, platforme og varekategorier" på et samlet nordisk marked for helse og skønhed, der ifølge Matas udgør 72 mia. kr. 
  • Udover at vækste på toplinjen vil Matas også forbedre sine marginer i markedet. 
  • I øjeblikket mener Matas, at de er markedsleder i Danmark, Sverige og Norge - og udgør en rolle som udfordrer i Finland. 
  • Det overordnede mål for strategiperioden er, at Matas skal runde 10 mia. kr. i omsætning i 2027/28-regnskabsåret. 

Kilde: Matas

Organisk vækst

Kigger man på den organiske vækst, som fraregner opkøb, lyder den på otte procent sammenlignet med første kvartal i 2023. 

For hele koncernen var den organiske vækst 6,2 procent.

Det er især Matas' netsalg, der er vokset i løbet af kvartalet. Omsætningen fra salg på nettet er vokset 21 procent, mens salget i Matas' butikker er vokset tre procent.

Omsætningsvæksten skyldes både flere handler, samtidig med at kunderne i gennemsnit køber for mere.

I første kvartal blev der i gennemsnit købt for 199 kroner i en handel. Det er 5,9 procent mere end i samme kvartal i 2023, skriver Matas i regnskabet.

Kicks har været en del af Matas-koncernen siden september 2023.

Matas fastholder sine forventninger til året.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141