Detailekspert: - Lavprismarkedet er i oprør
Et år med forandringer.
2023 lå ikke stille hen på det danske dagligvaremarked - blandt andet illustreret af Aldis exit og Coops nye milliardstrategi.
Det har detailekspert Dorte Wimmer - der også er direktør i analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia - også noteret sig.
Dorte Wimmer
- Dorte Wimmer er detailekspert med over 15 års erfaring fra branchen.
- Hun har tidligere været ansat hos Unilever, Toms, Telia m. fl.
- Dorte Wimmer er direktør i analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia, der analyserer og bringer analyser om det det danske detail- og dagligvaremarked.
Kilde: Retail Institute Scandinavia
Markedsandelene rykker sig mere og mere mod discount, og på bare ti år har discountandelen rykket sig fra 39 til 47 procent - og ifølge den seneste analyse fra Retail Institute Scandinavia sætter discountkæderne sig inden for ti år på over halvdelen af al dagligvareomsætning.
Det er markant - og Dorte Wimmer holder sig heller ikke tilbage for at konstatere, at "lavprismarkedet er i oprør", som hun formulerer det i en artikel på analyseinstituttets hjemmeside.
Her peger hun desuden på fire faktorer, som hun forventer vil præge dagligvaremarkedet i 2024.
Det er kampen om både discounttronen, prisen, toppen og convenience.
Mens de første to tendenser indkapsler en intens duel mellem discounktaktørerne Netto, Rema 1000, 365discount og Lidl, peger de to sidstnævnte ditto på high-end-skalaen på markedet.
Her noterer Dorte Wimmer sig, at Coops nye kæde, af samme navn, måske kan tage kampen op med Meny i kampen om det specifikke kundesegment.
- Det er for så vidt meget godt set af Coop, for mange danskere - selv dem, der sætter kvalitet, service og sortiment over pris - synes det er for dyrt at købe alle varer i eksempelvis Meny. Den store udfordring bliver imidlertid at få differentieret kæden i markedet.
- Lige nu er der et meget stort sammenfald mellem Coop-kæden og 365discount. Det gælder både den visuelle identitet og sortimentet, så jeg er virkelig spændt på, hvor Coop lander med den nye kæde, og om de formår at tage kampen op med Meny, lyder analysen fra Dorte Wimmer.
Hun tilføjer, at Coop skal forsøge at skille sig ud på "et stærkt frugt- og grøntsortiment, en god vinafdeling og så deres deli og deres bager".