Her er de mest populære, udenlandske detailvirksomheder
Zalando er stadig topscorer - med afstand.
Men de kinesiske giganter Temu og Shein haler kraftigt ind på den tyske modevirksomhed i kampen om at blive danskernes foretrukne online shoppingsted.
Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Top fem i opgørelsen er dog stadig primært dgjort af europæiske og amerikanske aktører - men den kinesiske indflydelse er blevet mere markant i løbet af 2023.
- Shein har vi kendt til i nogle år nu, men det er alligevel vildt, at virksomheden allerede nu er lige så stor som Amazon, som har været almen kendt af danskerne i ret mange år. Temu var der til gengæld ikke mange, som havde hørt om før sidste år, så det er et helt vildt indtog, de har lavet, udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Cirka 60 procent af de adspurgte forbrugere i Dansk Erhvervs undersøgelse har handlet ved Zalando i løbet af 2023 - herefter rangerer Amazon sig med 23 procent, mens Shein tager tredjepladsen med 22 procent.
Niels Ralund efterlyser samtidig politisk handling over for de kinesiske giganter - særligt i forhold til deres omgang med EU's krav om produktsikkerhed.
- Vi har ikke noget imod konkurrence, men den skal være fair. Når Temu ikke lever op til samme regler, som andre virksomheder knokler for at overholde, så har vi et problem. Det bør være sådan, at virksomheder som Wish.com og Shein er underlagt samme regler som danske og europæiske virksomheder, når det handler om produktsikkerhed. Det er helt klart et politisk spor, som vi kommer til at forfølge, udtaler han.