23948sdkhjf

Bilka-satsning er kommet godt fra land: Sådan ser fremtiden ud

To måneder er gået, siden Bilka ToGo Hjemmelevering så dagens lys. 

Spørger man Mette Lauritzen Lovén, der er head of omnichannel i Bilka-kæden, er lanceringen "gået fuldstændig efter planen. 

- Vi besluttede allerede fra starten at rulle vores koncept ud i et stille og roligt tempo. Planen er, at hjemmelevering af dagligvarer skal være et fast, ekstra ben af Bilka-grenen i Salling Group, siger hun til RetailNews. 

Fakta om Bilka ToGo Hjemmelevering

  • BilkaToGo Hjemmelevering fås fra varehusene i Skalborg, Aarhus, Vejle, Odense, Hundige og Ishøj
  • Varerne leveres i løbet af nattetimerne i egnede kasser og bokse af Bilka’s egne servicebude
  • Det er op til Bilka ToGo's kunder selv at vælge, hvor på privatadressen varerne skal afleveres

Mette Lauritzen Lovén er øverste ansvarlige for Salling Groups satsning med hjemmelevering af blandt andet dagligvarer. Hun har tilmed 20 års erfaring fra koncernen og kender den derfor indefra og ud. 

- Vi kan se, at der er en tendens til, at flere vil gøre brug af hjemmeleverede dagligvarer i Danmark, og derfor gav det god mening at bygge oven på den eksisterende struktur i Bilka-kæden, forklarer hun. 

Vedvarende læringsproces

Salling Group offentliggør ikke omsætningstal for Bilka ToGo Hjemmelevering, understreger Mette Lauritzen Lovén. 

Men alligevel tør hun godt røbe, at de første to måneders resultater står mål med de forventninger, som Bilka og Salling Group havde til satsningen på forhånd. 

Samtidig pointerer hun, at konceptet hele tiden er under forandring. 

- Vi er inde i en kontinuerlig læringsproces, hvor vi hele tiden lærer og justerer vores model til. Der har ikke endnu været en uge, hvor vi ikke har ændret en smule i konceptet.

- Det skal hele tiden være mest muligt effektivt. Det er udgangspunktet. Man kan aldrig, særligt i retailverdenen, stille sig tilfreds med sine arbejdsmetoder. Man kan altid blive skarpere, siger Mette Laurtizen Lovén. 

Hun nævner blandt andet den konkrete måde for Bilka-medarbejderne at pakke ToGo Hjemmelevering-kasserne på, før de sættes på en ladvogn og transporteres ud i landet. 

Netop denne teknik har hun og de øvrige involverede brugt tid på at optimere og effektivisere, mens hjulene har kørt i maskinrummet. 

Ambitioner 

Står det til den hovedansvarlige for Bilka ToGo Hjemmelevering, rækker ambitionerne også til mere end, at man blot skal befinde sig i en kontinuerlig læringsproces. 

Der skal også leveres resultater, som kvalificerer hjemmeleveringstjenesten til at være mere end blot et ekstra ben i Bilka-forretningen. 

- Vi har naturligvis en ambition om at det drive så vidt og stort som muligt. Hvor langt det rækker, må tiden vise, men denne måde at drive hjemmelevering på skal vi være rigtig dygtige til.

Betyder det, at I vil være større end Nemlig.com?

- Det kunne vi da godt tænke os.

Selve sammenligningen med Nemlig.com ligger dog ikke helt ligefor, mener hun. 

- Det er et helt andet forretningskoncept. Vi bygger vores model på regionale varehuse, og her har vi allerede en velsmurt maskine og har erfaring med at drive ToGo-konceptet, siger Mette Laurtizen Lovén. 

I dag udbydes Bilka ToGo Hjemmelevering fra varehusene i Skalborg, Aarhus, Vejle, Odense, Hundige og Ishøj. 

Der er pt. ikke planer om at udvide med flere varehuse, oplyser omnichannel-direktøren. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.739