23948sdkhjf
Annonce

NærKØB-direktør: Sådan er vi blevet Danmarks største

- Vi er som en humlebi, der ikke burde kunne flyve.

Læs også: Frivillig milliardkæde slår Netto på butikstal: Tilgangen fortsætter efter milepæl

Sådan lyder ordene fra Jens O. Bylling Jensen, der er administrerende direktør i Butikskæden Nærkøb A/S. 

Købmandskæden, der erklærer sig som Danmarks største detailkæde, vækster med nye butikker hver måned - og rundede efter seneste status 676 af slagsen. 

- Vi vækster, fordi vores butikker hver især er repræsenteret som ambassadører for vores kæde. Vi har ikke rigtig nogen, der melder sig ud, fordi de er utilfredse. I stedet spreder de det gode ord om NærKØB-kæden i deres netværk, forklarer Jens O. Bylling Jensen. 

Selvom eksperter for nogle år tilbage dødsdømte kioskerne, mener NærKØB-direktøren, at man med kædens forretningsmodel har fundet et behov i markedet, som berettiger NærKØBs eksistens. 

- Vi har nogenlunde holdt den samme kurs og strategi i NærKØB-ledelsen igennem mange år. Og det er det, der gør vores koncern så stærk.

- Der kommer flere discountbutikker, men de har ikke convenience-afdelinger - men det har vi. Så de produkter, som vores kiosker og butikker ligger inde med, er der færre af vores konkurrenter, der har, lyder analyse fra Jens O. Bylling Jensen. 

Få ansatte

På hovedkontoret i Vejle har NærKØB-direktøren - helt bevidst - kun selskab af fire kollegaer. 

Læs også: Dagligvarekæde udlodder 500.000 kroner - men kun til en særlig gruppe

Kioskerne er deres egne chefer - og det er en model, som har båret NærKØB langt i mange år. 

- Vi giver vores ambassadører - altså kiosker - frie hænder til at tilpasse deres varesortiment til lokalmiljøet og de forandringer, der sker. Vi giver dem en masse valgmuligheder, som de så frit kan vælge imellem. Vi stopper intet i halsen på dem. 

- Ansvaret ligger ved købmanden, og vedkommende kender sine kunder bedst. Derfor er det også købmanden, der skal stå med beslutningen om vareudvalget og mængden af de bestemte varegrupper, siger direktøren.  

Når det kommer til konkurrenterne, som generelt tager sig ud som tankstationer samt kiosker i forbindelse med super- og hypermarkeder, forholder Jens O. Bylling Jensen sig forholdsvis roligt til konkurrencen. 

Også selv om den er blevet intensiveret de seneste år. 

- Vi behøver ikke at følge alt, hvad vores konkurrenter foretager sig, men vi forsøger i stedet at gå vores egne veje. Og hidtil er det jo gået meget godt, konstaterer han. 

Også tilfredse med 200 butikker

Men tallet 676 altså indikerer, at NærKØB-kæden har vokset sig markant stor og betydningsfuld i dansk detail- og dagligvarehandel, er netop antallet af kiosker og butikker ikke et parameter, som fylder alverden på NærKØB-hovedkontoret. 

Læs også: Medie: Coops gæld kommer ikke til at tynge ny majoritetsejer

- I vores strategiplan har der aldrig stået noget om, at vi skulle vækste. Da vi var 200 butikker, var vi også glade og tilfredse. Men det er kommet lidt af sig selv, da vi kan konstatere, at det, vi gør, fungerer. Og så er vi hen ad vejen blot blevet flere og flere.

- Der står ingen steder, at vi skal sigte efter 1000 butikker. Vi er glade for at blive flere i kæden, men vi har intet butiksantal for, hvornår NærKØB er en succes. Det handler i stedet om vores købmænds ve og vel, slår Jens O. Bylling Jensen fast. 

BUTIKSKÆDEN NÆRKØB A/S
Regnskabsår 2022 2021 2020
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 6,360 5,625 5,177
Bruttofortjeneste 4,622 3,856 3,610
Resultat af primær drift 0,076 0,103 0,087
Resultat før skat 0,050 0,050 0,050
Årets resultat 0,050 0,050 0,050
Balancestatus 11,515 11,567 10,668
Egenkapital 3,930 3,880 3,830
Antal ansatte 5 4 4
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.777