Kohberg taber terræn i presset marked
Kohberg led i 2012 under et generelt faldende brødmarked og tabte markedsandele til konkurrenterne. En fusion Kohberg-selskaberne imellem skal medvirke til en forbedret indtjening i 2013.
Den voldsomme tilbagegang resulterede i et underskud på 3,7 mio. kr. efter skat, mod et overskud på 3,1 mio. kr. året før.
- På trods af, at selskabets omkostninger er reduceret væsentligt i året, har det ikke været muligt at kompensere for nedgangen i markedet, hedder ledelsens forklaring til den negative udvikling.
Ledelsen fremhæver desuden detailhandlen som en væsentlig årsag til, at Kohbergs indtjening både i 2011 og 2012 har været voldsomt under pres.
- Detailhandlen har generelt en meget ensidig fokus på reduktion af indkøbspriserne hos leverandørerne, hedder det ifølge ledelsesberetningen.
Efter regnskabsårets afslutning blev det besluttet at fusionere selskaberne Kohberg Bakery Group A/S, Kohberg Foodservice A/S og Kohberg Brød A/S. Fusionen sker med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2013 og med Kohberg Brød A/S som det fortsættende selskab, dog under navnet Kohberg Bakery Group A/S.
- Brødmarkedet, som har det største forretningsomfang, er generelt faldende og præget af hård priskonkurrence, stigende råvarepriser og detailhandlens fokus på lave indkøbspriser. Det stiller kontinuerligt store krav til vores evne til at udvikle nye og naturligt beslægtede forretningsområder, spændende produkter samt til at holde fast i en stram omkostningsstyring, forklarer Mads Middelboe, bestyrelsesformand for Kohberg Bakery Group A/S i en udtalelse fra moderkoncernen Koff.
Jvf fusionen forventer ledelsen en forbedring af indtjeningen i 2013.