Elisa har gjort liveshopping til både andres og deres egen succes
På Elisas hjemmeside kan man læse, at over 1700 virksomheder allerede har fået hjælp af virksomhedens liveshopping-software.
Senest vandt virksomheden, der blev stiftet i 2021, to priser ved Dansk Erhvervs E-handelsprisen 2023. Men det stopper langt fra her for Elisa, hvis direktør, Christian Vester, spår, at fremtiden tegner sig meget lovende for softwarevirksomheden. Det fortæller han til RetailNews.
Fakta om Elisa
- Stiftet i februar 2021 af Nikolai Aas Pedersen, Rasmus Aas Pedersen og Christian Vester
- Har i dag 35 medarbejdere på hovedkontoret i Aarhus og remote
- Har kunder i ni forskellige lande
- Mere end 1.700 brands og retailers har brugt Elisa til liveshopping - heriblandt Jysk, Matas, Hobbii, Coolshop, Power, Normal og Salling Group
- Mere end 29.000 liveshopping events er blevet hostet med Elisa-softwaren
- Næsten seks millioner produkter er blevet solgt i samarbejde med Elisa
- Liveshopping og video commerce er fænomener, der vinder hastigt frem i detailbranchen. Vi rider på en bølge lige nu, hvor vi sørger for, at vi udnytter det momentum, vi har i øjeblikket, siger Christian Vester, der stiftede Elisa sammen med brødreparret Nikolai Aas Pedersen og Rasmus Aas Pedersen.
At det har grebet om sig med tilslutningen fra hundredvis af virksomheder - heriblandt nogle af Danmarks allerstørste, Jysk, Matas og Normal, kunne stifterne kun drømme om, da de i sin tid - i lyset af coronapandemiens begrænsninger for den fysiske detailhandel - satte sig for at udvikle et nyt værktøj.
Asien er langt fremme
I deres udvikling af deres liveshopping-løsning har de tre stiftere blandt andet skævet til Asien, hvor fænomenet er og har været i heftig udvikling.
Men en lignende trend havde endnu ikke for alvor indtaget Europa og Danmark, da trioen begyndte at udvikle deres software.
Og så havde de pludselig et helt unikt produkt - som også efterfølgende har vist sin berettigelse på både det danske og europæiske marked.
- Vi tilbyder, som nogle af de eneste på markedet, en komplet løsning til liveshopping-segmentet. Vi tilbyder en køsning, hvor virksomheden kan streame til flere platforme på én gang, for eksempel Facebook, Instagram og egen hjemmeside. På den måde sikrer man mange seere og mange salg. Vi kan mærke, at det skaber en stor tilfredshed blandt vores partnere, forklarer Christian Vester.
Han tilføjer, at det er planen at indtage flere markeder i Europa - og at målet på sigt også er, at Elisa bliver at finde i USA.
- Kina bliver formentlig aldrig et fokus for os. For det første er markedet derovre allerede i rivende udvikling, og for det andet har flere lande et andet forhold og en anden tilgang til liveshopping. Så det ville kræve et par tilpasninger - og det er ikke planen på nuværende tidspunkt, siger Christian Vester.
Elisa er siden sin oprettelse blevet brugt til tæt på 30.000 liveshopping-events - og har affødt en omsætning for Elisas kunder på langt over 200 millioner kroner.