23948sdkhjf

Kørselsafgifter til fornyet debat

Dansk Erhverv glæder sig over, at politikerne nu lægger op til debat om de afgifter, som fra 2015 skal gøre godstransport dyrere i Danmark.
Det vækker glæde hos Dansk Erhverv, at Venstre nu undsiger den afgift på transportkørsel, som partiet selv var med til at foreslå i 2009.

- Det er godt at se et politisk tøbrud i denne sag. En ny, dyr afgift vil lægge endnu større omkostninger på dansk erhvervsliv, skade konkurrenceevnen og betyde dyrere priser i butikkerne – særligt i landets yderområder. Med en driftsomkostning på op til 30 procent af provenuet er kørselsafgifter derudover en meget dyr måde at opkræve skat på. Hvis regeringen ønsker at indføre disse afgifter skal opstarts- og driftsomkostningerne dækkes, før der overhovedet kommer et provenu til statskassen. Det er vores opfattelse at dette provenu vil blive ædt op af tabte arbejdspladser og dyrere leveomkostninger for familien Danmark, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

Danmark er for lille
Det er dog fortsat regeringens plan at indføre afgiften – der formentlig kommer til at ligge på 1,50 kr. pr. km. – med virkning fra 2015.

Men Dansk Erhverv vil også fremadrettet pege på, at kørselsafgifter er den forkerte vej at gå.

- Danmark er for lille til kørselsafgifter. Store lande som Tyskland og lande med meget gennemkørende trafik som fx. Østrig, kan forsvare det. Det kan lande som Danmark, der ligger i udkanten af Europa, ikke, siger Jesper Højte Stenbæk.

Fakta: Afgift på lastbiltransport
• Afgiften blev lastbiltransport blev politisk vedtaget i 2009 under VK-regeringen. I dag undsiger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, dog aftalen, mens partiets skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, mener, at pengene til trafikaftalen skal findes et andet sted.

• Ifølge Jyllands-Posten vurderes det, at den danske afgift bliver på cirka 1,50 kr. pr. km. for lastbiler over 12 tons, som kører på motorveje, statsveje og en række større kommunale veje.

• Kørslen registreres af et GPS-system, og afgiften ventes at indbringe 2,7-2,9 mia. kr. årligt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079