23948sdkhjf

Samarbejder med Elgiganten, H&M og Bestseller: Platform har kigget ind i detailhandlens fremtid - her er tre tendenser

Platformsøkonomi, udfordringer med traditionelle betalinger og en myte om butiksdød. 

Tre gennemgående tendenser har virksomheden Adyen fundet frem til i en analyse, som de netop har præsenteret i en pressemeddelelse. 

Fakta om Adyen

  • Adyen er en finansiel teknologiplatform og global fintech-virksomhed, der anvendes af mange af virksomheder verden over til at klare betalinger
  • Adyen tilbyder end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter 
  • Adyen har kontorer i flere lande og samarbejder med virksomheder som blandt andre Elgiganten, Uber, H&M, Bestseller og Microsoft

Først og fremmest kan Adyen i deres analyse - som de har udarbejdet sammen med Boston Consulting Group - se, at flere SMV'ere (små og mellemstore virksomheder, red.) forsøger - og har succes med - at integrere finansielle tjenester i deres forretningsmodeller. Og dét vel at mærke fra tjenester, som ikke har afsæt i bankverdenen. 

- Med udgangspunkt i dette virker det til, at 2023 kommer til at blive året, hvor de finansielle fintech-platforme, som ser dette potentiale, kan vinde stort, mens de platforme, der overser potentialet, modsat vil tabe - big time, skriver Adyen. 

Adyen pointerer endvidere, at betalingskort og kontanter bliver mindre relevante i fremtiden - og erstattes i stedet af digitale betalingsløsninger såsom MobilePay og Google Pay. 

- Allerede for et par år siden forudsagde Adyen, at betalingsmetoder ville blive til såkaldte super-apps, da folk i stigende grad ønsker kontrol over deres forbrugs- og betalingsflow. Og det er præcis, hvad vi ser nu.

- Det er blandt andet takket være Generation Z – en generation, der trodser gamle banknormer ved at bruge apps og digitale tegnebøger. 

Myten om de fysiske butikkers død

Handel på nettet har mange eksperter tidligere indikeret ville blive de fysiske detailbutikkers endeligt. 

Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at gå, konstaterer Adyen, der henviser til "Detailrapport 2022", som viser, at 51 procent af danske forbrugere mener, at "den fysiske butik er et vigtigt kontaktpunkt". 

Og den fysiske detailhandel er omstillingsparat, mener Adyen, som peger på, at mange butikker har fulgt med de tendenser, der i disse år former og tegner fremtidens detailhandel ude i de fysiske butikker. 

- Kunderne efterspørger sømløse oplevelser af høj kvalitet, hvilket kan løses af mindre og mere bærbare enheder, som vi derfor kan forvente at se flere af i de kommende år, skriver de. 

Adyen peger ligeledes på, at teknologiske tiltag som selvbetjeningsstationer og interaktive løsninger i de fysiske butikker samtidig har udviklet butikkerne i en sådan grad, at de tidligere så sorte skyer over den fysiske detailhandel slår sprækker og lader stråler af solskin skinne ned over den. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113