Butikker vil bremse glødende kundevrede
De fleste kender nok til frustrationen i supermarkedet, når køen er lang, eller når den ønskede vare ikke er på lager.
Men flere og flere kunder går skridtet videre og bliver så vrede, at de udsætter de ansatte i butikken - eksempelvis kassemedarbejderen - for deciderede tilsvininger.
Formand for HK Handel Mette Høgh siger, at det er blevet slemt op til juletiden. Faktisk går hun så langt som at kalde det for en usund kultur, hvor nogle kunder tror, de kan tillade sig hvad som helst.
- Vores medlemmer oplever, at tonen fra kunderne er blevet mere hård og endnu mere aggressiv her op til jul, siger hun.
- Jeg er helt sikker på, at det har noget at gøre med, at mange danskere er pressede af inflationen. Men det er helt uacceptabelt den måde, der bliver talt på til medarbejderne, siger Mette Høgh.
Af eksempler nævner hun ansatte, der er blevet kaldt for "dumme kælling" eller endda "luder".
Vold og grimt sprogbrug
Konkret består kampagnen af plakater og opslag på sociale medier, der skal huske folk på at holde den gode tone.
Medarbejderne skal også rådgives i, hvordan de bedst kan deeskalere konflikter, og hvad de skal gøre, når de oplever ubehagelige episoder.
En undersøgelse foretaget af HK Handel tidligere på året viser, at otte ud af ti butiksansatte har oplevet at blive talt grimt til inden for det seneste år.
14 procent har sågar oplevet at blive truet med vold.
De verbale overfusninger er ifølge HK Handel-formanden blevet flere og voldsommere i takt med, at mange danskere kæmper med inflationen, der gør varerne dyrere, og som i Danmark nu er over ti procent.
Vreden kommer ifølge Mette Høgh eksempelvis til udtryk i situationer, hvor kunden oplever kø ved kasselinjen eller manglende varer på butikshylderne.
- Inden vi lavede undersøgelsen, troede jeg selv, at det var en bestemt type kunder.
- Men det viser sig desværre, at det oftest er kunder på min egen alder - altså midaldrende danskere - der vrisser ud over grænsen, siger HK Handel-formanden.
Stigning i antal anmeldelser
I Salling Group er antallet af anmeldelser om vold, trusler og deciderede overfald steget fra 13 til 39 sammenlignet med samme tid sidste år.
HR-direktør i Salling Group Louise Gade siger i en pressemeddelelse, at udviklingen tog fart under coronakrisen og er blevet forstærket af inflationen.
- Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede. Men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan, for at hjælpe kunderne og yde en god service, siger hun.
Coop, en anden supermarkedskoncern, har ikke tal, der dokumenterer, om den samme tendens gør sig gældende her.
Men det betyder jo ikke, at det ikke forekommer, understreger Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.
Coop driver blandt andet SuperBrugsen og 365discount, og Jens Juul Nielsen roser det tiltag, som HK Handel og Salling Group nu sætter i gang:
- Kampagner, der opfordrer til gensidig god tone i butikkerne, synes vi er positivt, skriver han i en kommentar.