23948sdkhjf

Køkkenkæmpes bundlinje brager ned

Der kan stadig sælges køkkener, men det er blevet sværere at tjene penge på dem. Det billede tegner en ny kvartalsrapport fra køkkenkæmpen Nobia, der herhjemme står bag HTH, Invita og Uno Form.

Trods en beskeden toplinjefremgang på 3 pct. er der tilbagegang på snart sagt alle andre nøgletal, og det resultat, der i andet kvartal 2021 lød på 325 mio. SEK. før skat, er i seneste kvartal decimeret til 22 mio. SEK.

I en kommentar til kvartalsrapporten peger Nobia-direktør Jon Sintorn på, at omkostningsbasen de seneste 12 måneder har været kraftigt påvirket af de stigende materialepriser, ligesom et hollandsk produktionsstop samt forsyningsudfordringer i Norge og Sverige har haft indflydelse på kvartalets resultat. Til gengæld fremhæves det danske marked som et lyspunkt med tocifret salgsvækst, der tilsammen med det finske marked har trukket den nordlige regions omsætningsvækst op på 6 pct.

Kvartalet bød desuden på en begyndende indflytning i Jönköping, hvor en ny fabrik efter planen skal stå færdig i 2024, og hvor de første maskiner altså nu et kommet på plads. Forventningen er, at Nobia allerede i slutningen af i år og dermed langt tidligere end planlagt vil sætte gang i den første komponentproduktion på fabrikken, der blandt andet skal stå for den fladpakkede del af HTH’s produktion.

Således er den svenske køkkenkoncern altså godt på vej med et af de strategiske initiativer, der skal understøtte den fremtidige vækst, og også når det kommer til den allernærmeste fremtid, er der ifølge Nobias ledelse positive takter i vente.

“Selvom priserne forbliver på et historisk højt niveau, fladede stigningerne ud inden for nogle vigtige kategorier i kvartalet. I de næste to kvartaler forventer vi, at vores ekstraordinære prisstigninger vil slå igennem og kompensere for kostprisen på materialer" lyder det i kommentaren fra Jon Sintorn.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109