23948sdkhjf

Discountbutikkerne bliver dyrere

Priserne på varer stiger mere end hvad både forbrugerprisindekset og fedtafgiften kan forklare, viser ny undersøgelse af discountbutikkerne.
Med en andel på cirka 35 procent af det samlede dagligvaresalg i Danmark har discountbutikkerne udviklet sig til store spillere på markedet.

Men det har ikke ført til lavere priser for forbrugerne, viser det årlige pristjek fra Politikens Tjek.dk – tværtimod.

Ifølge undersøgelsen, hvor priserne på 36 forskellige discountvarer fra henholdsvis Aldi, Fakta, Lidl, Netto og Rema 1000 er samlet, har kæderne lagt stigninger på alt fra 3,38 til 11,34 procent på varerne i løbet af et år.

På tide med en undersøgelse
Dermed ligger samtlige butikkers prisstigninger over, hvad forbrugerprisernes stigning på 2,1 procent og fedtafgiften til sammen kan forklare, konkluderer avisen.

- Danmark er i forvejen et land med ekstraordinært høje priser. Når priserne stiger så kraftigt og langt mere end inflationen, gør det forbrugerne fattigere, og så er det på tide at få undersøgt, hvad der ligger til grund for prisstigningerne, siger chefkonsulent Martin Salamon fra Forbrugerrådet.

Både Netto og Rema 1000 vil nu undersøge, hvorfor priserne er steget så voldsomt med henblik på at bringe dem ned.

Fakta: Discounttjek 2012
Se prisen på de 36 discountvarer samt stigningen i forhold til sidste års tjek i procent.

• Lidl: 393,00 kr. (3,38 %)
• Fakta: 405,76 kr. (4,38 %)
• Aldi: 406,53 kr. (4,23 %)
• Netto: 408,58 kr. (7,83 %)
• Rema 1000: 416,51 kr. (11,34 %)



Undersøgelsen fra Politikens Tjek.dk kan læses her .
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189