23948sdkhjf

Modegigant åbner ny tysk butik og sætter blæk på tre mere

Da aalborgensiske Shaping New Tomorrow tidligere på året præsenterede endnu et rekordregnskab var det også med planer om store investeringer. Blandt andet ville de udbygge deres tyske butiksnet, efter de i fjor åbnede første flagskibsbutik udenfor danske grænser i Hamborg.

Det har de nu taget hul på, idet de torsdag slog dørene op til anden tyske flagskibsbutik, som ligger i Köln.

I samme ombæring har de skrevet under på tre yderligere lejekontrakter, så de frem mod sommeren kan åbne i Berlin, Stuttgart og Frankfurt.

Gode erfaringer efter fem måneder

Ekspansionen er i tråd med Shaping New Tomorrows direct-to-consumer-koncept, hvor de kun selv vil sælge deres tøj. De har allerede gode erfaringer med det tyske marked efter fem måneder i Hamborg, hvor butikken allerede er profitabel.

- Lige som i Danmark så ekspanderer vi i Tyskland med vores velkendte forretningsmodel, hvor vi ikke gør brug af forhandlere men sælger direkte til forbrugerne via et effektivt samspil mellem egne, fysiske butikker og en stærkt funderet onlinesalgskanal. Onlineomsætningen i Tyskland er i kraftig vækst og næsten fordoblet i seneste regnskabsår. Det giver os et solidt fundament for at accelerere vores tyske butiksåbninger og lykkes med vores plan om at fordoble den tyske forretning hvert år frem mod 2025, siger administrerende direktør Kasper Ulrich.

Tyske kunder vil have bæredygtighed

Kasper Ulrich peger på, at kunderne syd for grænsen har taget godt imod deres bæredygtige kollektion, og derfor ser han med stor optimisme på den videre ekspansion.

- Vores Essential-kollektioner, der består af genanvendte materialer, står i dag for samlet set 22 procent af vores samlede salg. Men i Tyskland er det tal næsten 50 procent højere - over 30 procent. Det viser med stor tydelighed, at tyskerne går meget op i det bæredygtige element og vi ser også en stor søgning mod vores mere bæredygtige produktkategorier. Er vi derfor dygtige til at have de rigtige varer på hylderne, så vil de produktkategorier, der ligger i vores Essential-kollektion, stå for over halvdelen af omsætningen i Tyskland på relativt kort bane, lyder det fra Kasper Ulrich.

Med Essential-produkterne, hvor det danske brand genanvender plast fra naturen og verdenshavene i nye materialer, har virksomheden udviklet en produktlinje, der vokser år for år. Forventningen er, at produktkategorier fokuseret på genanvendte materialer inden for to-tre år udgør over halvdelen af Shaping New Tomorrows samlede salg på tværs af alle markeder, ikke bare i Tyskland.

- Vi investerer i år et tocifret millionbeløb ikke bare i ekspansionen i Tyskland, men også i udvikling af vores produktkategorier inden for genanvendelse, så vi er klar til den øgede efterspørgsel i Tyskland i takt med, at vi breder os ud over de større byer. Målet er derved at gøre vores genanvendte produkter til et endnu nemmere og oplagt valg for vores tyske kunder, siger Kasper Ulrich.

Stadig usikkerhed

De store investeringer kommer i skyggen af krigen i Ukraine, og det, anerkender Kasper Ulrich, kan have en indvirkning. Han er dog fortsat fortrøstningsfuld.

- Det er klart, at inflation og usikkerheden i forbindelse med krigen i Ukraine kan påvirke vores resultater i et eller andet omfang. Hvor meget afhænger selvfølgelig af udviklingen. Når det er sagt, så tror vi så meget på vores produkter og koncept, at vi ikke er i tvivl om, at vi vinder på den lange bane ved at fortsætte med vores planlagte investeringer på trods af situationen, siger han.

For regnskabsåret 2021/2022 forventer Shaping New Tomorrow fortsat høj vækst og en omsætning på vej mod 500 millioner kroner.

De forventer dog, at de rekordstore investeringer i blandt andet butiksnettet kan påvirke resultatet for regnskabsåret, der dog efter planen alligevel vil vise et solidt overskud til kommende investeringer.

I regnskabet 2020/21 blev medarbejderstaben fordoblet til fra 60 til 130 ansatte. I indeværende regnskabsår vil antallet af medarbejdere yderligere fordobles til 260.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093