Andreas og "en masse fucking dygtige mennesker" har taget hul på amerikansk eventyr
Det danske tøjmærke Les Deux er på vej fremad med fuld fart. I løbet af det seneste år har de både nået at blive opkøbt og få deres tøj ud i den amerikanske stormagasin-kæde Nordstrom.
I den anledning giver medstifter Andreas von der Heide til RetailNews en opsamling på, hvordan status er i virksomheden, der så dagens lys i 2011.
Og status er foreløbigt, at det går godt.
Godt gennemsalg på testordre
Vi starter på den anden side af Atlanten, hvor Les Deux i løbet af 2021 begyndte at få deres tøj ud hos Nordstrom.
Her fik de i første omgang en testordre, og her solgte Nordstrom tøjet på deres hjemmeside. Det gik godt, fortæller Andreas von der Heide. Gennemsalget var på 65 procent.
- Det er rigtigt godt for et nyt brand. Ligger man over 60 procent generelt på et nyt marked, så er man i den rigtigt gode ende, siger han.
Derfor eksekverer de nu resten af planen.
- Nu går vi ud i fem fysiske butikker. Senere kommer det ud i 10, så 20 og så 30 og videre derfra, siger han om planen for at opskalere i kæden, der har 350 butikker i USA.
Andreas von der Heide forklarer, at det ikke umiddelbart er planen, at de skal videre ud i USA lige nu. Det er Nordstrom, der skal bære dem frem i USA i første omgang, og så tager de den derfra, ligesom at der generelt ikke er ambitioner om nogen eksplosiv vækst.
- Vi fokuserer på sund frem for uhæmmet vækst, hvor vi bare tager kunder ind. Hele firmaet og lageret skal kunne følge med, siger Andreas von der Heide.
Drik en fredagsøl
Men udover det amerikanske eventyr er det europæiske marked – og i særdeleshed det skandinaviske – stadig vigtigt i Les Deux.
Den del af forretningen sker selvsagt ved at sælge tøjet hos en række forhandlere. Men udover det fokuserer de også på at have egen retail.
Indtil videre har de fire i Danmark; én i Indre By i København, en på Amager, en på Frederiksberg og en i Aarhus. Dertil kigger de på at åbne i Oslo.
Årsagen til, at de gerne vil have egne butikker, er klar, fortæller Andreas von der Heide.
- Vi er som udgangspunkt en wholesale-virksomhed, men vi vil også gerne have vores energi og kultur ud. Det er lettere med egne butikker, som kan supportere vores wholesale og online, hvor man kan komme ned at drikke en fredagsøl og møde os i øjenhøjde, siger han.
Det skal dog primært ses som et supplement og er dermed ikke planen, at Les Deux’ egne butikker skal bære hele salget.
- Nu bliver det Oslo som det næste, og så kigger vi derefter på hovedstæder i Europa. Vi kommer ikke til at have en egen butik i hver en by, siger Andreas von der Heide.
Ejere passer sig selv
En anden overskrift for 2021 hos Les Deux har været opkøbet. Svenske Röko opkøbte aktiemajoriteten af Les Deux i sommeren, og det har været et godt samarbejde.
- Det har været sindssygt godt. De køber sig kun ind i sunde virksomheder, så de blander sig ikke det store, så længe det går godt. De støtter op med deres kompetencer, men ellers passer de sig selv.
Når Röko ikke blander sig synderligt i forretningen hos de virksomheder, de opkøber, hvis det går godt, så giver det også ret god mening, at de har ladet Les Deux og Andreas von der Heide gå sin egen gang.
For selvom medstifteren ikke vil sætte konkrete tal på seneste årsregnskab, så fortæller han, at det går godt. Han har tidligere til RetailNews fortalt, at målet er en årlig omsætningsvækst på 35 procent, og den lever de op til.
- 35 procent kan ikke gøre det, hverken på toppen eller bunden, siger Andreas von der Heide om væksten fra 2020, hvor bruttofortjenesten lå på 43 millioner kroner og bundlinjen lå på knap 18 millioner.
Godt ud af coronaen
Ligesom så mange andre var Les Deux påvirkede af corona i 2021, hvor der i starten af året stadig var nedlukninger.
Ikke desto mindre har de ikke været så hårdt ramt. De havde nemlig taget ved lære af situationen fra 2020.
- Vi var gode til at tage vores værktøjskasse fra første nedlukning og se på, hvordan vi nu skulle agere, med hensyn til hvem vi skulle sende hjem, hvordan vi kunne køre med færre folk og så videre, siger Andreas von der Heide.
Derfor kom de samlet set godt ud af 2021, hvilket også kommer til udtryk i, at de fortsat vækster.
- Så corona har for os ikke været så dårligt set i det store perspektiv, og vi står jo her i dag med en virksomhed, der omsætter for meget og laver flotte tal. Og vigtigst af alt har vi fået alle medarbejdere igennem.
- Fucking dygtige mennesker
Andreas von der Heides sidste pointe om vigtigheden i, at alle medarbejdere kom igennem coronaen, er noget, som ligger dybt i Les Deux. Det er vigtigt, at de tager hånd om medarbejderne, og at de har det godt.
Derfor er kontoret på Amager ikke noget helt almindeligt kontor. Her er der plads til at udfolde sig.
- I vores lokaler har vi fitness, basketballbane, bar og padel-bane. Og så er yoga på kontoret og der er tilknyttet en fysisk træner og en virksomhedscoach. For hvis vores mennesker har det godt, så performer vores mennesker godt.
Og Andreas von der Heide mener, at det også er med til skabe succes i Les Deux.
- Det kan godt være, at jeg har tegnet virksomheden, men for at skabe det, vi har gjort, må jeg kigge ned på en masse fucking dygtige mennesker, som har eksekveret vildt godt, understreger Andreas von der Heide.
Vil skabe gode liv
Men det er ikke kun indenfor kontorets fire vægge, at de gerne vil sørge for, at andre har det godt. Derfor har de brugt tid og ressourcer på flere godgørende projekter. Det drejer sig blandt andet om at åbne skoler i både Syrien og Afrika, mens de også har støttet udsatte børn og unge i Danmark. Og der er slet ingen tvivl om, at det er en del af Les Deux’ DNA.
- Det er i vores fundament, at vi vil være med til at skabe gode liv.
Og sådan kommer det også til at være fremover.
- Det hele skal ikke bare handle om tøj og profit, det skal også handle om mennesker. Det skal først og fremmest handle om mennesker.