Virksomheder står i kø for nyuddannede e-handelseksperter
Selvom de almindelige forretninger igen er åbne, så shopper forbrugerne online som aldrig før. Det øger behovet for medarbejdere med forstand på digitale kunderejser og e-handel, og her kommer uddannelsen som professionsbachelor i e-handel pålandets erhvervsakademier og professionshøjskoler ind i billedet.
På den uddannelse går 25-årige Signe Filipsen, som i denne måned afslutter sin uddannelse og praktiktid hos Sport 24, hvor hun netop har fået en fastansættelse, når hun er færdig på skolen.
Allerede et halvt år inden, Signe Filipsen var færdiguddannet, fik hun tilbudt fast arbejde som Site Merchandiser hos Sport 24. Signe Filipsen er én af 190 professionsbachelorer i e-handel, der i denne måned dimitterer fra fem erhvervsakademier og professionshøjskoler i Jylland, København og på Fyn.
- Jeg vidste godt, at jobmulighederne var gode, men jeg havde ikke regnet med, at det gik så hurtigt, siger Signe Filipsen fra Aarhus, der tager uddannelsen på Erhvervsakademi Aarhus og udover uddannelsen i e-handel i forvejen har en baggrund som markedsføringsøkonom.
Virksomheder rekrutterer fremtidig arbejdskraft under praktikken
65 e-handelsspecialister dimitterer i denne måned fra Erhvervsakademi Aarhus. Her glæder uddannelseskoordinator og lektor Gitte Damgaard sig over, at der er kamp om dimittenderne.
- Studerende med en professionsbachelor i e-handel er meget attraktive for virksomheder. Både de meget digitale virksomheder, men også de virksomheder, der skal igennem en digital transformation, siger hun og tilføjer, at 45 procent af den seneste årgang har fået job i deres praktikvirksomhed.
Allerede seks uger henne i et fire måneder langt praktikophold på 3. semester hos Sport 24 blev Signe Filipsen tilbudt en fuldtidsstilling i sportskædens e-commerce-afdeling i Silkeborg.
- Som Site Merchandiser hos Sport 24 hjælper jeg med at skabe gode kundeoplevelser online og med at pushe produkter ud og optimere webshoppen, fortæller Signe Filipsen, der i sit bachelorprojekt skriver om, hvordan Sport 24 kan optimere brugeroplevelsen på deres mobile site.
Næsten dobbelt så mange virksomheder som studerende
I København er der ikke studerende nok til at imødekomme den store efterspørgsel hos virksomhederne. Sidste år tog 109 virksomheder i hovedstadsområdet kontakt til Cphbusiness med henblik på at få en af de 60 studerende som praktikant.
- Der er rift om praktikanterne fra uddannelsen, fordi den blanding af tekniske indsigt og kommercielle snilde, som de kan byde ind med, generelt efterspørges meget, fortæller lektor og uddannelseskoordinator Just Kjærgård Pedersen fra Cphbusiness.
Han henviser til, at der i 2021 var ca. 1.043 jobopslag inden for e-commerce alene i København, hvor brancheorganisationer anslår, at hvert fjerde opslag ikke bliver besat.