23948sdkhjf

Elgiganten-direktør ser frem mod de kommende år: Online og varehuse skal spille sammen

Som bekendt går det ret godt i Elgiganten, der for syvende år i træk har slået omsætningsrekord.

Det fortalte adm. direktør Peder Stedal om i portrættet af ham fra seneste udgave af RetailNews.

Men i samme ombæring kunne Peder Stedal også fortælle RetailNews om de kommende måneders og års planer.

Blandt andet er flere varehuse i støbeskeen.

Flere store varehuse

De seneste år har Elgiganten i forvejen udvidet hæren af butikker betragteligt. Både med flere af de store varehuse i den stil, som de oprindeligt havde. Men dertil også flere af de mindre city-butikker. 

Mange af dem ligger i de tidligere Fona-butikker, så det er mindre forretninger. De har i et vist omfang samme sortiment som de deciderede varehuse, men har ikke samme store afdelinger til for eksempel køkken og hvidevarer. 

Men foreløbigt er det ikke planen, at der skal flere til at den slags. Men der er flere af de store varehuse i udkanten af byerne på vej – de såkaldte out of town-butikker. 

Her fortæller Peder Stedal, at Kalundborg, Ringsted og Rønne er i støbeskeen, mens varehuset i Fredericia åbner før jul. 

Store online-forventninger

Og mens der fortsat er store ambitioner for varehusene, så er forventningerne mindst lige så høje til onlinehandlen. 

Den er gået godt det sidste år, og det tilskriver Peder Stedal til en vis grad coronanedlukningen. 

- På grund af nedlukningen var der pludselig stor efterspørgsel på vores produkter til hjemmekontorerne, men også til underholdning til børnene, når de var hjemsendt, siger han. 

Derudover understreger direktøren dog, at der selvsagt er ét parameter, som er vigtigt, når det kommer til onlinehandlen. 

- Det er klart, at vi også har priserne til at være med imod de rene webshops. For er prisen ikke i orden, så er du ude af gamet. Det skal være på plads, siger Peder Stedal. 

Men dertil nævner han, at Elgiganten har den fordel, at man kan kombinere onlinehandlen med de fysiske butikker. På den måde kan man alligevel få gode råd og service, når man henter sin vare i varehuset. 

Fokus på omnichannel

Netop derfor er et stort fokusområde for Peder Stedal og Elgiganten den kommende tid deres omnichannel-koncept. 

Altså hvordan der skal være en glidende overgang mellem den fysiske handel og onlinehandlen. 

 - Vi satser stærkt på vores connected retail med både varehuse og en stærk onlineplatform, der kan supplere hinanden. 

I løbet af sidste år var der imidlertid nogle vanskeligheder ved implementeringen af netop dette samspil. For det IT-system der skulle integreres, så webshop, butikker og lagre talte sammen, løb ind i nogle problemer. 

Elgiganten havde i flere år arbejdet på at forbedre implementeringen af de nye systemer, men da det var tid til at udrulle, kom der en vis corona-pandemi i vejen. Det betød, at det blev sværere at uddanne Elgigantens 2300 medarbejdere i de nye systemer, fordi det ikke var muligt at samle dem fysisk. 

Mere præcist bestod problemerne i, at der var nogle logistiske udfordringer med vareleverancer. 

- Vi havde nogle børnesygdomme, da vi skulle lancere. Helt enkelt så det hele godt ud i vores systemer, men det gjorde det ikke i virkeligheden. Det gjorde, at vi desværre havde nogle kunder, der blev skuffede, da nogle varer simpelthen ikke kom frem. 

- Men det fik vi heldigvis løst allerede sidste år, siger Peder Stedal. 

Mennesker vil ud at snakke

Nu er vi mere eller mindre ude på den anden side af pandemien. Selvom Elgiganten i 2020/2021 havde et glimrende år trods corona – blandt andet grundet succesen med onlinehandlen - så er Peder Stedal også blevet bekræftet i, hvorfor det er vigtigt, at de fysiske butikker stadig spiller en rolle. 

- Coronaen har bevist, at vi godt kan uden de fysiske butikker, men den har bagefter også vist, at kunderne gerne vil komme ned i varehusene. De vil gerne se og røre og føle på de produkter, de køber, og de vil gerne snakke med nogen, der ved noget om det. 

- Det er i menneskers natur og DNA, at vi gerne vil ud at snakke og vi er sociale, så der er ingen tvivl om, at vi fortsat har stort fokus på butikker og varehuse, siger Peder Stedal. 

Gaming, køkkener og B2B

Og netop i varehusene ligger også flere af Elgigantens kommende fokusområder. Det drejer sig blandt andet om gaming, som Peder Stedal ser stort potentiale i. 

- Vi har nogle specielle gaming-afdelinger, hvor der er mulighed for at game og livetransmittere direkte fra varehuset, og det er der blevet taget godt imod. Det er et spændende område, hvor der også er en stor udvikling i produkter indenfor. 

Dertil vil kæden fokusere på salget af deres køkkener, Epoq. 

- Det er et fokusområde, der går rigtigt godt hånd i hånd med vores salg af hvidevarer. 

Til sidst fortæller Peder Stedal, at det tredje fokusområde den kommende tid bliver erhvervssalget, hvor Elgiganten altså bevæger sig over i B2B-kredse. 

De har senest åbnet to ‘pro-centre’, som er særlige erhvervsafdelinger inde i varehusene fokuseret på varer til virksomheder, for eksempel hoteller, butikker, madsteder og så videre. 

- Her er vi mig bekendt de første, der giver muligheden for at komme ned og se og røre og få rådgivning på produkter direkte møntet på erhvervsdelen, siger Peder Stedal. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094