23948sdkhjf

Dansk modemærke opkøbt af skandinavisk onlinekæmpe i millionhandel

Onlinemodehandleren Boozt har i en trecifret millionhandel købt størstedelen af det kendte danske modemærke Rosemunde med mulighed for at overtage den resterende tredjedel i de kommende år. Det oplyser det svenske firma i en meddelelse til fondsbørsen.

- Vi har længe beundret Rosemunde på afstand, mens det er lykkedes firmaet at vokse på både top- og bundlinje ved at tilpasse sig et svært og omskifteligt marked. Jeg tror, Rosemunde bliver en stærk tilføjelse til vores selskab - med nye evner og yderligere mulighed for vækst, siger Hermann Haraldsson, medstifter og adm. direktør i Boozt i en kommentar til handlen.

Beløbet på handlen er ukendt, men den værdisætter Rosemunde til 250 mio. kr. 

- Ved at blive en del af Boozt øger vi vores muligheder for fremtidig vækst. Vi fortsætter med at operere gennem vores eksisterende kanaler og ser derudover frem til at udnytte Boozts univers i Norden og det øvrige Europa, siger Rosemundes adm. direktør, Brian Kristoffersen, i selskabsmeddelelsen.

Ikke nødvendigvis sidste handel

Brian Kristoffersen har hidtil ejet to tredjedele af Everyday Luxury Feeling, som står bag Rosemunde, sammen med transportvirksomheden DSV's bestyrelsesformand, Thomas Plenborg. 

Selv om Boozt er vant til at forhandle tøj, er det ikke en del af modeportalens kernekompetence selv at eje de brands, der forhandles på sitet. Men det kan ændre sig i fremtiden.

- Det kan sagtens være, at Rosemunde bliver det første i en række af brands, vi køber os ind i. Dette er første skridt, og så må vi se, om vi skal videre ad den vej, når vi har dyppet tæerne og prøvet os lidt frem. Det kan godt være, at det ikke er en billig måde at prøve sig frem på. Men vil man købe kvalitet, så ved man, at det koster. Og vi har set, at de hos Rosemunde over årene har været gode til at tjene penge. Det har jo nærmest været selskabets adelsmærke, siger Hermann Haraldsson til Børsen.

Rosemundes overskud rundede sidste år 35 mio. kr. og har siden virksomhedens dannelse i 2004 drevet en solid virksomhed, der især er kendt for bukser og bluser med blonder. I tidernes morgen var det en undertrøje med blondeflæser, der startede den succes, som har sat Rosemunde på verdenskortet med salg til 20 markeder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.139