Ophedet byggesektor stikker en kæp i hjulet for discountbutikkers ekspansionsræs
Byggebranchen har det seneste års tid haft cirka lige så travlt som i årene op til finanskrisen, og det har længe kunnet mærkes blandt private, der vil bygge hus, såvel som entreprenører, der mangler arbejdskraft til store byggerier.
Tendensen har også ramt dagligvarebutikkerne i deres evige konkurrence om de gode placeringer og nye, indbydende butikslokaler.
- Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, det ikke er noget, vi mærker, siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, og forklarer:
- Myndighedsbehandlingen for at få byggetilladelse tager længere tid, fordi sagerne hober sig op. Vi kan også mærke, at entreprenørerne har rigtig travlt. Og selvfølgelig kan vi mærke, at betonværkerne har rigtig, rigtig travlt.
Byggetilladelser kan nu tage op til fire måneder at få igennem, og efterspørgslen efter betonelementer til byggeriet betyder nu, at Lidl søger til Nordtyskland for at få materialer til butiksbyggerierne.
Forsinkelser og fordyrelser
I Hobro er byggeriet af en ny Rema 1000-butik blevet forsinket, fordi det er svært at få fat i materialer, særligt beton.
- Vi kan først få leveret betonelementer sidst på året eller i begyndelsen af næste år, og det påvirker hele byggefasen, har Stephan Sørensen, udviklingsdirektør i Rema Etablering, tidligere udtalt til Nordjyske.
Butikken skulle ellers have stået klar sidst på året, men sådan kommer det ikke til at gå. Prisen på byggeriet er også røget i vejret og kommer nu op i lejet 30 mio. kr.
Også Lidl har noteret sig, at økonomiens grundsøjle, udbud og efterspørgsel, ikke ligefrem er i dagligvarekædernes favør for tiden.
- Vi mærker både stigende priser og stigende lønninger til håndværkere. Jeg kan ikke sætte et konkret procenttal på, men det bliver dyrere at bygge, siger Mads T. Nielsen, som fremhæver vigtigheden af at være en god samarbejdspartner for både leverandører og entreprenører.
Kan ramme væksten
Rema 1000’s kommunikationschef, Jonas Schrøder, afviser, at der er tale om et generelt problem, at det skulle blive sværere eller dyrere at få bygget nye butikker.
Lidl arbejder i disse år på en ekspansionsplan, der inkluderer 8-10 helt nye butikker om året. Indtil videre har det ikke påvirket den tyske discountkæde så meget på den front, men hvis udviklingen fortsætter, kan det få konsekvenser.
- Vi må ikke skubbe nyåbninger, der er vi ikke endnu. Men det stiller endnu større krav til vores dygtige byggefolk, for det går stærkt. Og det kan gå ud over branchens vækst, siger han og tilføjer:
- Jeg tror på, at hvis man planlægger ordentligt, kan man stadig godt lykkes med det. Vi ser det ikke som en hæmsko endnu. Det er bare vigtigere som bygherre at være ude i god tid og have styr på alle detaljerne.