Nemlig.com indgår ny lokalaftale med fagforening
Onlinesupermarkedet Nemlig.com har lavet en ny lokalaftale med fagforbundet 3F. Det oplyser Nemlig.com i en pressemeddelelse mandag. Lokalaftalen er indgået fredag, fremgår det af meddelelsen.
Med lokalaftalen reguleres en række lokale forhold i den overenskomst, der i forvejen er tegnet mellem Nemlig.com og 3F, og som omfatter alle cirka 1400 medarbejdere i Nemlig.coms varehus i Brøndby.
Den nye lokalaftale betyder, at op til 30 procent af medarbejderne kan arbejde på deltid.
Derudover skal deltidsansatte, der har haft arbejdsuger på mere end 37 timer i en periode på over to måneder, tilbydes fuldtidsansættelser.
- Vi er rigtig glade for den nye lokalaftale om deltidsmedarbejdere, som vi nu har indgået med vores lokale 3F-afdeling. Det tog kun fire uger at blive enige om den nye aftale, og vi vil ligesom med den gamle lokalaftale holde os til det, vi har aftalt, siger Stefan Plenge, der er adm. direktør i Nemlig.com, i pressemeddelelsen.
Månedlang shitstorm
Den indgåede lokalaftale kommer efter en periode, hvor Nemlig.com er blevet afsløret i flere problematiske arbejdsforhold.
Senest har 3F indledt en konflikt mod Nemlig.com for at få de chauffører, der kører for onlinesupermarkedet, dækket af en overenskomst.
- Der er konflikt hver dag, til der er en løsning. Og jeg går ud fra, der snart er en løsning. Som regel, når folk skiller sig ud og stiller sig uden for reglerne, og det kommer i fokus, løser det sig ret hurtigt, sagde 3F Transports formand, Jan Villadsen, til RetailNews i fredags.
Forud har været flere måneder, hvor Nemlig.com har måttet forholde sig til kritik af arbejdsforholdene for såvel chauffører som de medarbejdere, der er tilknyttet pakkelageret i Brøndby.
Blandt andet har mediet Politiken afdækket, hvordan medarbejdere er mødt ind uden at vide, hvornår de kunne få fri, lige som ansatte har følt sig for pressede til at holde toiletpauser eller overholde sikkerhedsregler.
Nemlig.coms ledelse har tidligere undskyldt for nogle af arbejdsforholdene og lovet bedring. Alligevel har konkurrenter som Coop Mad og Salling Groups hjemmelevering i københavnsområdet fra Føtex haft mere travlt, siden kritikken kom frem tidligere på året.
Også majoritetsejer af Nemlig.com, Anders Holch Povlsen, har været nødt til at forholde sig til kritikken, som han ser på "med stor alvor".