23948sdkhjf

Kundeflugten fra Nemlig.com ser ud til at fortsætte - konkurrent er udfordret

Opdateret fredag kl. 7:48 med kommentar fra Nemlig.com om, at man ikke ønsker at kommentere.

I kølvandet på den veritable shitstorm, der ramte Nemlig.com tidligere på foråret, kom i første omgang de to største udfordrere på hjemmeleveringsmarkedet til gode. 

Politiken blotlagde gennem vidneudsagn, skjulte optagelser og undersøgelser af arbejdsforholdene kritisable forhold blandt onlinesupermarkedets chauffører og lagermedarbejdere i Brøndby.

Det har efterfølgende fået flere kommunale samarbejdspartnere til at trække følehornene til sig, og Københavns Kommune er undervejs med sin egen undersøgelse af forholdene blandt Nemlig.com's ansatte.

Konkurrenter fastholder kunderne

Sidste måned havde modvinden medført øget trafik hos konkurrenterne hos Coop og Salling Group. Førstnævnte meldte om en ordrevækst på 20 pct., mens Salling Group, der er nyeste spiller på markedet med Føtex hjemmelevering i Københavnsområdet, fordoblede ordreantallet i løbet af en weekend.

Det billede ser ikke ud til at have ændret sig, selv om mange fortsat afventer næste skridt i Nemlig.com-sagen og den måske kommende konflikt med fagforbundet 3F, som Nemlig.com har overenskomst med. 

- Vi bliver ved at vokse og får nye kunder ind. Det er lidt overraskende. Det seneste år har været ekstraordinært siden marts. Vi havde forventet, at det ville aftage noget og måske begynde at gå lidt tilbage, som samfundet lukkede op; men det er gået frem med 10-15 pct. den seneste måned, fortæller Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Han kan dog kun gisne om konkrete årsager til fremgangen - og altså om situationen hos Nemlig.com har noget at sige. Samme melding lyder fra Salling Group.

- Vi er kommet godt fra start med føtex hjemmelevering i Storkøbenhavn. Om kunderne kommer til os gennem vores markedsføring, anbefalinger fra andre kunder eller det store fokus, der lige nu er på de digitale varehuse, ved vi ikke, udtaler presseansvarlig hos Salling Group Kasper Reggelsen.

Presset på kapacitet

Coop har gennem Coop.dk Mad tilbudt onlinekøb af dagligvarer med hjemmelevering siden 2016, og der har især været tryk på siden marts sidste år. 

Det har nu den konsekvens, at man er begyndt at undersøge mulighederne for at udvide kapaciteten for fortsat at kunne følge med efterspørgslen.

- Vi løber så stærkt, som vi kan, og vores kapacitet er ved at støde hovedet mod loftet så at sige. Vi skal nok meget snart udvide og kigger i øjeblikket på, hvordan vi gør det, siger Jens Juul Nielsen og tilføjer:

- Vi er meget begejstrede over udviklingen. Det ser ud til, at der kan blive forretning i det. 

RetailNews har været i kontakt med Nemlig.com, som ikke ønsker at kommentere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.16