23948sdkhjf

Før regnskabet: Carlsberg kæmper med træge forbrugere

Analytiker: Bryggerigigantens asiatiske vækstmotor hakker i det, men det lykkes at vinde markedsandele

Torsdag i denne uge præsenterer Carlsberg sit årsregnskab. Forud vurderer senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen, at regnskabet også bliver en fortælling om tilbageholdende forbrugere på to af bryggeriets store markeder efter fjerde kvartal i 2024. Men der er også lyspunkter.

Især Asien og Vesteuropa er vigtige markeder for Carlsberg.

-Det har været svært at hente vækst på salget af øl i Vesteuropa. Økonomien står mere eller mindre stille. Priserne ligger højt i kølvandet på den inflation, der har været, og reallønnen er først nu ved at blive lidt bedre, siger Mikkel Emil Jensen.

Købelysten vender med andre ord kun langsomt tilbage. 

Sløje vejrforhold

Dårligt vejr i 2024 har også sat sit præg på ølsalget.

-Det er en kendsgerning, at hvis vind og vejr er dårligt, så bliver der drukket mindre øl, siger Mikkel Emil Jensen.

Det mærkede Carlsberg allerede, da sommeren 2023 heller ikke ligefrem var ølvejr. Målt på volumen faldt Carlsbergs ølsalg i 2023 i Vesteuropa med 5,2 procent. Carlsberg pegede selv på spareivrige forbrugere og dårligt vejr i månederne juli, august og i mindre grad september som årsagerne.

Asien er størst

Det største marked for Carlsberg er fortsat Asien, der har været udset til et område med potentiale for god organisk vækst for bryggerigiganten.

Fire fokuspunkter i '25

Godt vejr - uden store sportsbegivenheder må Carlsberg krydse fingrene for, at godt vejr kan hjælpe ølsalget

Britvic - kæmpeopkøb for lånte penge. Britvic har flotte vækstrater, men dårlig lønsomhed. Carlsberg har brug for, at opkøbet hurtigt viser positive resultater

Asien - mens de organiske vækstmuligheder er sløje i Vesteuropa er mulighederne bedre i Asien. Markedet har kæmpe potentiale, men manglende forbrugslyst har resulteret i lavere vækst end ventet

Voksende markeder - forbruget af alkoholfri og premium øl stiger fortsat. Begge produkttyper giver bedre indtjening end almindeligt øl, og positiv udvikling her kan bidrage stærkere indtjening i et ellers vanskeligt marked

-Det gælder særligt Kina, men også Vietnam. Men økonomien i Kina udvikler sig ikke helt så hurtigt som forventet. Mange kinesere har mange penge bundet i deres boliger, og det bremser forbrugslysten, forklarer Mikkel Emil Jensen.

I Carlsbergs globale forretning faldt volumenerne i 2023 samlet med 0,5 procent, men det blev kompenseret gennem højere priser. Samlet nåede bryggerigiganten i sit seneste regnskabsår en omsætning på knap 74 milliarder. Det var en vækst på 4,7 procent i forhold til året før. Men markederne var udfordret.

Mikkel Emil Jensen hæfter sig ved, at Carlsberg klarer sig bedre end sine konkurrenter i det vigtige asiatiske marked. 

-Carlsberg har øget sit markedsføringsbudget i Asien og vokser her mere end sine konkurrenter og vinder markedsandele, men markedet er samtidig faldet, så den reelle vækst sker ikke helt i det tempo, som man gerne havde set, siger senioranalytikeren.

Til gengæld kan Carlsberg glæde sig over fremgang i det marked, der udgøres af Indien sammen med Central- og Østeuropa, og det er især på grund af Indien. Det er også Carlsbergs egen prognose. 

Største opkøb siden 2008

Senioranalytikeren forventer, at Carlsberg i 2025 vil have fokus på både organisk vækst og på udviklingen i forbrugsmønstrene i Europa og Asien.

2025 rummer hverken EM i fodbold eller Olympiske Lege, der kan hjælpe forbruget af øl fremad, men bedre vejr end i 2024 kan komme til at spille en rolle. 

En endnu vigtigere faktor er Carlsbergs største opkøb siden 2008. I sommeren 2024 købte det danske bryggeri den britiske læskedrikproducent Britvic for ikke mindre end 29 milliarder kroner. Købet gik endeligt igennem i december 2024.

- Købet kommer til at fylde godt i Vesteuropa. Britvic har flotte vækstrater og det regner vi med, at Carlsberg kan videreføre og måske endda også udbygge i Norden. Lønsomheden i Britvic har ikke været så stærk, så her er der noget for Carlsberg at arbejde med, siger Mikkel Emil Jensen.

Analytikeren ser gode muligheder for at opnå synergier mellem Britvic og Carlsberg, hvilket også blevet understreget af Carlsbergs administrerende direktør, Jacob Aarup-Andersen i forbindelse med købet. Her talte han om at skabe et "britisk powerhouse" og "en kæmpe synergi med vores eksisterende britiske forretning". 

Opkøb giver mening

I en meddelelse fra Carlsberg fremhævede direktøren Britvic's portefølje af højkvalitets sodavand med Carlsbergs stærke portefølje af øl og evnen til at nå ud til markedet, "hvilket skaber et forbedret tilbud på tværs af Storbritannien og markeder i Vesteuropa."

Foruden en stribe egne produkter inden for juice, sodavand, icetea, energidrikke og vand på flaske har Britvic også en aftale med PepsiCo om at tappe PepsiCos produkter til det britiske og irske marked. Den aftale har Carlsberg overtaget i opkøbet.

-Men markedet er også bekymret over overtagelsen, der er finansieret med lån. Derfor skal Carlsberg også hurtigt vise resultater og nogle af de mulige synergier, så investeringen kommer hjem igen, siger Mikkel Emil Jensen.

Han ser dog opkøbet som et stærkt kort for Carlsberg.

-Asien er Carlsbergs vækstmotor. Her er de bedste muligheder for organisk vækst. I Vesteuropa er muligheden for organisk vækst dårlig. Til gengæld kan man vokse og få større markedsandele gennem opkøb, og derfor giver købet af Britvic også god mening, siger senioranalytikeren.

Lidt modvind er der imidlertid også for Carlsberg fra starten af 2025. Bryggeriet har tabt aftalen om produktion, distribution og salg af øl under det spanske San Miguel-brand i Storbritannien. Aftalen har eksisteret siden 2008, og det hul får man ikke lappet lige fra den ene dag til den anden, mener Mikkel Emil Jensen.

-Men lykkes Carlsberg med at integrere Britvic, og retter markedet sig i Asien, så er der et godt potentiale for indtjening de næste år.

Alkoholfrit og premium

Endelig hæfter analytikeren sig også ved et skifte hos forbrugerne, der køber flere alkoholfrie øl og flere premium øl, også kendt som specialøl. Forbrugerne stiller højere krav til visse produkter, som de til gengæld også er villige til at betale mere for. 

-Vi har set et skifte hos forbrugerne, der køber flere alkoholfrie øl og flere premium øl. Det er en del af den sundhedsbølge, der er i gang. På begge produkter har bryggerierne en bedre indtjening end på almindeligt øl, og derfor kan den udvikling også bidrage til en stærkere indtjening i et ellers vanskeligt marked, forudser Mikkel Emil Jensen fra Sydbank.

Målt på mængder sælger Carlsberg fortsat mest almindeligt øl. Samlet set solgte Carlsberg i 2023 i alt 101,1 hektoliter øl, lidt mindre end året før. Men ved at hæve priserne skabte bryggeriet vækst. Dertil solgte bryggeriet 24 millioner hektoliter andre drikkevarer.

Resultatet for 2024 bliver under alle omstændigheder bedre end 2023, der resulterede i et underskud på næsten 40 milliarder efter Carlsbergs tab på sin exit fra Rusland.

Carlsberg A/S
Regnskabsår 2023 2022
Valuta DKK DKK
Nettoomsætning 73,6 mia. 70,3 mia.
Bruttofortjeneste 32,8 mia. 32,1 mia.
Resultat af primær drift 11,6 mia. 11,5 mia.
Resultat før skat 9,8 mia. 10,0 mia.
Årets resultat -39,7 mia 0,1 mia
Kilde: Carlsberg

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093