23948sdkhjf

Ny topchef i Lidl: Sådan klarer kæden sig efter 20 år

Opdateret 3.2

 

Europas suverænt største dagligvarekæde, tyskejede Lidl, får nu en ny mand i toppen i Danmark.

Det er Georgios Tokatlis, som er en rigtig Lidl-mand med over 20 år i virksomheden - senest som driftsdirektør i Lidl i Sverige.

Som den afgående CEO her i landet, Jens Stratmann, har Tokatlis tilbragt mange år i forskellige Lidl-lande.

Set i lyset af, at Lidl-profilerne rokerer meget mellem de forskellige lande, er det bemærkelsesværdigt, at Tokatlis kun bliver den fjerde direktør i kæden her i landet, hvor Lidl i år kan fejre 20 års jubilæum med aktuelt 163 butikker.

Fra premieren i 2005 til 2016 var det den senere adm. direktør i Aldi, Finn Tang, der stod i spidsen for de første ekspansionsfaser. Han blev i 2016 afløst af tyske Dirk Fust, der efter fem år på posten blev sendt til USA i kædens prestigiøse bestræbelser på ekspansion på den anden side af Atlanten. 

Det gav en åbning til Jens Stratmann, som altså nåede fire år som dansk Lidl-direktør.

Ifølge en pressemeddelelse fra discountgiganten tiltræder Georgios Tokatlis snarest. I de kommende måneder skal han sammen med Jens Stratmann på lære organisation og markedet i Danmark at kende.

- Lidl runder 20 år i Danmark i år og har i den grad etableret sig i danskernes bevidsthed som en dagligvarekæde, hvor kunderne ved, at de får kvalitet for pengene, en god indkøbsoplevelse og ikke mindst tager ansvar for danskernes sundhed. Jeg ser frem til at fortsætte det gode arbejde med yderligere ekspansion, en endnu højere markedsandel i Danmark samt bidrage til vigtige dagsordener i samfundet, lyder den officielle kommentar fra Georgios Tokatlis.

Et særdeles interessant aspekt i skiftet på topchef-posten er, at tyske Jens Stratmann ingen planer har om at vende tilbage til hjemlandet.

- Efter 20 år under Lidls faner er det blevet tid for mig til at prøve noget nyt, og det bliver i øvrigt med Danmark som udgangspunkt. Min familie har det utroligt godt her i Aarhus, og vi nyder at bo i byen, så vi bliver boende her, og jeg er sikker på at Georgios kommer til at fortsætte den gode rejse, vi er på, siger han.

Det fremgår ikke, hvad det er Stratmann skal beskæftige sig med i tiden efter Lidl, men hans kompetencer, erfaringer og indsigter må være i høj kurs i hele dagligvarebranchen - plus tilgrænsende brancher.

Har vundet markedsandele

Jens Stratmann gør selv status sådan her:

- Vi har hentet signifikante markedsandele. Vi har udvidet vores butiksnet betragteligt og er tættere på flere danskere end nogensinde før. Åbningen af højlageret i Køge og vores nye HQ i Aarhus var også signifikante milepæle. Vi har ændret danskernes opfattelse af vores brand, og vi bliver lyttet til, når vi rækker hånden op og deltager i debatten.

Mens der ikke er nogen tvivl om, at Lidl sammen med Netto og Rema 1000 er de stærke discountkæder her i landet, er det knap så nemt at tolke, præcis hvor stærkt Lidl står. 

Som en privatejet virksomhed, der i Danmark er registreret som K/S, er det mere end svært at finde præcise tal for, hvordan det går Lidl i Danmark. Der er ingen offentligt tilgængelige regnskaber for kæden, hvis skæve regnskabsår i øvrigt snart slutter - med udgangen af februar.

Ifølge den seneste prognose fra analysevirksomheden Retail Institute Scandinavia, Kampen om kurven i dagligvarehandlen 2029, er Lidls markedsandel vokset i Jens Stratmanns direktør-tid - fra 3,8 procent i 2022 til 4,9 procent sidste år. 

Det svarer til en omsætning i 2024 på 6,4 milliarder kr. 

Andelen spås at vokse yderligere til 5,3 procent i 2029, hvor forventningen er, at Lidl vil have 190 butikker.

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111