Tunge kræfter skal fintune Coops sortiment
Dagligvarekoncernen Coop har allieret sig med tunge kræfter i bestræbelserne på at højne kvaliteten af varesortiment i koncernens over 1.000 butikker.
Ifølge Per Thau, koncerndirektør i Coop med ansvar for indkøb, sortiment og logistik, har Coop lavet et partnerskab med det britiske konsulentfirma Dunnhumby, der er ekspert i forbrugerdata.
De skal hjælpe med at fintune og optimere Coop-butikkernes sortiment, som ifølge Per Thau er godt, men ikke godt nok.
- Min overordnede ambition er at skabe et verdensklasse-sortiment, fastslår Per Thau.
Coop kort fortalt:
Coop er landets næststørste dagligvarekoncern kun overgået af Salling Group.
Coop består af knap 1.100 butikker under kæderne Fakta, Coop 365, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Irma.
Butikkerne er dels ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger.
Derudover favner Coop-koncernen også Coop Bank og Coop Invest.
Pris og kvalitet hænger sammen
Per Thau, tidligere topchef i Dagrofa, blev i december hentet tilbage til Coop-koncernen efter 11 års fravær. Han har brugt de første måneder af jobbet på at besøge en lang række Coop-butikker og snakke med både butikspersonale og kunder.
- Udgangspunktet er, at vi skal lave et sortiment med de varer, som kunderne vil have. Vi skal lytte endnu mere til dem. Kunderne kigger meget på prisen, men også kvaliteten. Du kan ikke skille de to ting ad. En dårlig tomat vil ingen have, uanset hvor billig den er. Pris og kvalitet skal hænge sammen, siger Per Thau.
Coop-koncernens butikker spænder fra lavpriskoncepter som Fakta og Coop365 til Irma, der ligger i den eksklusive supermarkedskategori. Derfor varierer sortiment og prispunkter betydeligt.
- Pris betyder mere i f.eks. Fakta. Men kvaliteten skal også være i orden. Der har vi et godt udgangspunkt, men også ting, vi kan ændre, siger Per Thau.
For store emballager?
Han nævner som eksempel pesto, som i Faktas butikker sælges i forholdsvist store glas sammenlignet med hos konkurrenterne. Måske også for store glas.
- Det er den slags små ting, vi skal kigge på og finjustere. Vi går alle produktkategorier igennem, så det er en proces, der tager lang tid. Der er intet quick fix i dagligvarebranchen, siger Per Thau.
Han mener, at de detailhandlere, der klarer sig bedst, formår at kombinere godt købmandskab med et stærkt analyseapparat. Det er baggrunden for samarbejdet med Dunnhumby, som bruges af flere af verdens største dagligvarekoncerner.
- Derudover skal vi have et godt samarbejde med leverandørerne. De har en masse god indsigt og input til, hvordan man skal drive de forskellige kategorier, siger Per Thau.