Magasin-direktør undrer sig: Man skaber en bizar situation
Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, har mere end svært ved at forstå, hvorfor store dele af detailhandlen nu står til at åbne, når Magasin ikke må.
I mere end to måneder har regeringen tvunget kædens syv stormagasiner til at holde lukket, fordi de hører ind under kategorien storcentre. Imens har hypermarkeder kunnet sælge løs af bl.a. tøj og boligtilbehør, og de ser nu ud til at få følgeskab af detailbutikker på gågader og handelsstrøg.
Det er i hvert fald oplægget fra regeringen, som tirsdag forhandler med de øvrige partiledere om en delvis genåbning af detailhandlen. Det sker med udgangspunkt i en ny rapport fra sundhedseksperter, som anbefaler en genåbning af udvalgsbutikker på under 5.000 kvm. – men ikke butikker i storcentre.
- Vi kan grundlæggende ikke forstå, at man ikke åbner hele detailhandlen samlet. Intet siger, at det er mere smitsomt at færdes i et stormagasin. I det mindste så vi gerne, at man fremlagde den sundhedsfaglige begrundelse. Den har vi ikke set, siger Peter Fabricius.
Magasin har rødder tilbage til 1868, da Theodor Wessel og Emil Vett åbnede en manufakturforretning i Aarhus under navnet Emil Vett & Co.
Forretningen blev hurtigt en succes og flyttede i 1871 til Immervad - den adresse, der i dag huser det største af Magasins stormagasiner i Danmark.
Frem til midten af 1990erne var selskabet bag Magasin kontrolleret af Emil Vetts efterkommere gennem Magasin du Nord Fonden.
I november 2004 blev koncernen solgt til et islandsk køberkonsortium, M-Holding, med selskabet Baugur Group i spidsen.
I februar 2009 gik Baugur Group i betalingsstandsning, og M-Holding blev overtaget af investeringsbanken Straumur.
I november 2009 blev Magasin købt af den engelske stormagasinkæde Debenhams for 101 millioner kroner.
I 2018 var Debenhams i stor økonomisk krise og satte Magasin til salg for to milliarder kroner. Den danske kæde er fortsat til salg.
Gør ondt værre
Selvom Magasin kan sælge online via sin webshop, koster nedlukningen af kædens stormagasiner millioner i tabt omsætning. Og hvis regeringen følger eksperternes nye anbefalinger til en genåbning, gør man ondt værre, mener Magasin-direktøren.
- Vi ser allerede en konkurrenceforvridning. Den bliver nu mere voldsom, fordi man vil kunne gå ned i fysiske tøjbutikker og købe mange af de varer, som vi sælger. Ved at forskelsbehandle på den måde skaber man en bizar situation, siger Peter Fabricius.
Han mener, at Magasin kan passe mindst lige så godt på kunderne – hvis ikke bedre – som de mindre butikker på handelsstrøg og gågader. Og han forudser, at genåbningen af butikkerne ikke bliver den succes, som mange håber på.
- Nok kan butikkerne åbne, men de mangler de store trafikskabere – som for eksempel Magasin. Butikslivet er ikke det samme uden de store pejlemærker, som trækker mange forbrugere. Derfor tror jeg ikke, at de genåbnede butikker får det løft, som de håber på, siger Peter Fabricius.
Magasins regnskab for det forskudte 2019/20 viste et fald i omsætningen fra 2,8 mia. kr. til 2,5 mia. kr. Driftsresultatet landede på 35 mio. kr. mod 173 mio. kr. året før.
Netsalget kunne imidlertid opveje for en del af den tabte omsætning. Den udgør nu over 20 pct. af Magasins samlede salg.